Top-ontwerpbureau Achilles Design uit Mechelen voegt nog een expertise toe aan zijn al uitgebreid aanbod. “Twee weken geleden is bij ons een uitgebreide audit uitgevoerd door het Agentschap Ondernemen, met positief resultaat: we zijn erkend als KMO-portefeuille dienstverlener voor designmanagement”, zegt eigenaar en managing partner Jürgen Oskamp. “Ondernemers en beloftevolle bedrijven die ons advies inwinnen voor ondersteuning van het innovatieproces en bij het creëren van nieuwe producten en diensten, kunnen 50% subsidies krijgen voor dat advies, met een maximum subsidie van 25.000 euro.”
De erkenning als dienstverlener van de KMO-portefeuille toont aan dat Achilles Design respect geniet, en het gaat goed met het bedrijf. Achilles gaat zelfs uitbreiden in de nabije toekomst. De oppervlakte van het ontwerpbureau gaat meer dan verdubbelen, maar ver weg trekken ze niet. “We nemen een groter deel in van het Usine à vapeur in de Borchtstraat in Mechelen, waar we nu al gevestigd zijn. Tegen 2016 moet de uitbreiding rond zijn. We blijven bewust hier. Een groot deel van onze 21 werknemers komt met de trein en we zitten hier vlakbij station Nekkerspoel. Als we bijvoorbeeld zouden verhuizen naar een industrieterrein, zou dat problemen opleveren. Bovendien is zo’n industriezone meestal een heel on-creatieve omgeving, niet inspirerend. En we willen ook niet te snel te veel groeien. We willen vooral onze expertise uitbreiden.”
Die expertise is al heel veelzijdig. Achilles Design ontwerpt niet zomaar losstaande producten; het gaat steeds om een totaalbenadering. Zo heeft het bureau bijvoorbeeld de nieuwe Merckx-fietsen voor 2015 ontworpen. “Dan stopt het niet bij de pure productontwikkeling, bij de technische details van de fiets en de vormgeving van het kader. We verzorgen bijvoorbeeld ook de grafische kant, met de vormgeving van het logo op de fiets. Onze service rust op drie poten: productontwikkeling, branding en service design. Dat laatste staat voor het optimaliseren en verbeteren van diensten, ook bijvoorbeeld van banken en ziekenhuizen. We koppelen producten aan een dienst, met een app of een website. Het optimaliseren van de gebruikerservaring is daarbij van groot belang, ook voor de bedrijven.”
Door de werkwijze van Achilles Design heeft het bedrijf een waaier van experts in huis, van mensen die gespecialiseerd zijn in materialen tot grafici en softwarespecialisten. “Soms doen we ook een beroep op externe specialisten”, zegt Joost Thurman, verantwoordelijk voor business development. “Voor elektronica hebben we bijvoorbeeld externe partners. Maar bij onze eigen werknemers zijn ook specialisaties gegroeid. Zo hebben we nogal wat klanten in de medische sector. De ontwikkeling van dergelijke producten duurt lang, er komt veel testen en certifiëring aan te pas.”
Het klantenbestand van Achilles Design is heel divers, van kleine startups tot grote bedrijven als Colruyt Group, Xeikon en Atlas Copco. “Onze sterkte is dat we een grote technische expertise hebben. Vaak zorgt een ontwerpbureau enkel voor een concept. Onze ontwerpen zijn klaar voor productie.”
Bij de nieuwste realisaties van Achilles Design zijn onder meer een intelligent fietsslot en een antisnurkapparaatje. “Het fietsslot wordt aangestuurd via een app, wat veel mogelijkheden biedt. Je kunt er bijvoorbeeld een fietsenvloot van een bedrijf of een fietsverhuurdienst mee beheren. Voor de startup Nyxoah hebben we een implantaat ontwikkeld dat snurken tegengaat. Dat zit nu in de fase van klinische testen. We zijn ook bezig met een aantal producten voor de zorgsector die mensen moeten toelaten om langer zelfstandig te kunnen wonen. Discrete producten die iemand niet stigmatiseren als patiënt maar die effectieve hulp bieden.”