Augmented reality is de afgelopen jaren een mature technologie geworden en wordt steeds vaker ingezet in bedrijven. Er zijn genoeg voorbeelden waar AR kan helpen. Een grote machine die je niet kwijt kan op een beursstand? Je bouwt ze in AR. Elke potentiële klant ter wereld bekijkt ze meteen vanop zijn of haar computer, tablet of smartphone. Een training waarbij je bovenop een apparaat of machine, ook de innerlijke werking kan tonen als een laag bovenop de realiteit? Je ontwerpt ze in AR. Een onderhoud waarbij de technicus meteen de blauwdruk van de machine kan opvragen, samen met de taken die hij moet uitvoeren? Ook dat kan met AR.
Het mag duidelijk zijn dat AR op verschillende domeinen een flinke meerwaarde kan bieden voor bedrijven die bezig zijn met technologische en industriële producten. Vaak blijft het echter een uitdaging om dit soort bedrijfsgerichte AR voorstellingen te ontwikkelen omdat er nood is aan specifieke expertise en de nodige designsoftware. Daarom bleef AR tot vandaag meestal buiten het bereik van KMO’s. Absolem en CadCorner besloten daarom een partnership aan te gaan, waarbij ze die expertise en software ter beschikking stellen als een dienst: AR-as-a-Service.
Dat betekent dat KMO’s niet langer zelf hoeven te investeren in het verwerven van specifieke expertise of de noodzakelijke technologische platformen. Ze betalen gewoon een afgesproken prijs voor de ontwikkeling en het gebruik van een specifieke AR-voorstelling. Absolem en CadCorner bekijken samen met potentiële klanten wat de concrete nood is en verwerken die dan – in samenspraak – in een volledig afgewerkte en bruikbare AR-experience.
Bruno Dejaeghere, managing partner bij Absolem: “Wij stellen onze expertise in engineering en de juiste designsoftware ter beschikking. KMO’s kunnen op die manier bij ons terecht voor één of meerdere AR- experiences, zonder zelf grote investeringen te moeten doen. Ik denk dat we daarmee een belangrijke drempel wegnemen voor KMO’s en ze kunnen helpen om verdere stappen te zetten in hun industriële digitalisatie.”
Xavier Werbrouck, CEO bij CadCorner: “Met CadCorner heb ik altijd het doel gehad om technologieën die worden gebruikt door multinationals ook bij de industriële KMO te krijgen. Dit partnership is daar een mooi voorbeeld van. Samen met Absolem hebben we, als technologiepartner, een service bedacht die de ideale samensmelting is van de expertise en tools van beide partijen. Door AR-as-a-Service aan te bieden is AR binnen handbereik van alle bedrijven in de maakindustrie. Zo kunnen KMO’s op hun beurt meerwaarde creëren voor hun klanten, en dit op een budget- en resource-vriendelijke manier.”