Filip Mertens

495 euro voor fles topchampagne mét echte diamant

WILLEBROEK – Zaakvoerder Filip Mertens van The Bubble Company maakt al enkele jaren zijn eigen exclusieve champagnemerk ‘Victor & Charles’. Een champagne die ondertussen op de kaart staat in de meeste Belgische toprestaurants. Tijdens de eindejaarsperiode lanceert Mertens een heel opmerkelijke ‘Cuvée prestige’… Eentje in een fles waarin een echte diamant verwerkt zit.

Filip Mertens is zaakvoerder van The Bubble Company en heeft zijn eigen wijnwinkel ‘Manero’ aan de Dendermondsesteenweg in Willebroek. Zijn passie voor champagne heeft al een lange voorgeschiedenis. Al sinds 1998 is hij actief in de wereld van wijnen. Van bij het begin had hij een voorliefde voor champagne. Eerst als sommelier in de gastronomie, daarna jaren als ‘key account prestige’ bij het champagnemerk Pommery en als commercieel directeur bij drankenleverancier Mampaey & Co. “Ik was ondertussen ook al begonnen met de productie van mijn eigen champagne”, vertelt hij. “Ik ben daarvoor in zee gegaan met een Franse familie die al een goeie kwaliteit van champagne produceerde. Daar kon ik op voortbouwen en we zijn die samen beginnen te verfijnen. Bij elke stap in het proces ben ik aanwezig. In 2016 heb ik mijn eerste flessen kunnen presenteren.”

Toen zijn vader in 2014 overleed, koos Filip bewust voor Victor & Charles als merknaam voor de champagne. Met het ontwikkelen van een eigen kwalitatieve champagne wil Filip vooral zijn vader en grootvader eren. Ondertussen staan de cuvées op de wijnkaarten van onder meer het Hof Van Cleve, ‘t Zilte, De Jonkman en Comme Chez Soi.

Op de bucketlist van Filip stond nog de ambitie voor een eigen ‘Cuvée de prestige’. “Ik wou de mooiste fles champagne op de markt brengen die ooit gemaakt werd. Niet alleen de buitenkant moest perfect zijn maar ook de inhoud. Het resultaat is een mooie assemblage van 50% Chardonnay en 50% Pinot Noir. Het is een Millésime 2015 die na een lange periode in onze kelders zo puur mogelijk gehouden is. Het is dan ook een ‘Dosage zéro’ geworden. Dat betekent dat er minder dan 3 gram suiker inzit per liter. Een uniek gegeven in het segment cuvée de prestige. Maar minstens even in het oog springend is de fles waarin de champagne zit. Er is namelijk een échte diamant verwerkt in het logo van Victor & Charles. De exclusieve champagne kreeg de naam ‘Karma’. Die symboliek zit verweven in het ganse project. Er zijn slechts 1.000 stuks van Karma beschikbaar.” Volgens Filip Mertens zal deze cuvée makkelijk 10 jaar mooi verder evolueren op fles.

Elke fles KARMA wordt ambachtelijk geassembleerd, komt in een genummerde luxe geschenkdoos, met daarin een persoonlijke boodschap, een boekje met alle info over de champagne en het oogstjaar. Elke koffer bevat tevens een diamant-ID-certificaat afgeleverd door de Hoge Raad van Diamant. Voor een fles Karma betaal je in voorverkoop gedurende de maand november,  495 euro.

www.victorandcharles.com