36 bussen van Van Hool worden geveild Veilinghuis VH Auctions veilt 36 bussen van de failliete busbouwer Van Hool. Foto: VH Auctions, fotomontage GVA

36 bussen van Van Hool worden geveild, maar afwikkeling van faillissement zal nog jaren duren: “We willen ook nog andere dingen veilen”

Het veilinghuis VH Auctions veilt vanaf donderdag 27 maart 36 bussen van de failliete constructeur Van Hool. “De bussen zijn niet geschikt om ingezet te worden op de openbare weg, maar kunnen worden gebruikt voor wisselstukken. Eén potentiële klant wil er zelfs een koffiebar in maken”, zegt curator Jeroen Pinoy.

Op 8 april is het een jaar geleden dat de bus- en industriële voertuigenbouwer Van Hool failliet is verklaard. De meeste bussen die op de dag van het faillissement nog niet klaar waren, werden daarna afgewerkt door overnemer VDL, dat vandaag in de gebouwen van Van Hool in Koningshooikt (Lier) nog onderdelen van bussen maakt en ook de bussenfabriek van Van Hool in Macedonië heeft overgenomen.

Maar vanaf donderdag worden er ook 36 bussen van Van Hool geveild aan iedereen die geÏnteresseerd is, dus zowel aan particulieren als aan bedrijven. Het gaat zowel om bussen met een dieselmotor als bussen op waterstof en op elektriciteit. Op zaterdag 29 maart is er ook een kijkdag op het terrein van Van Hool in Koningshooikt. Je wordt daar alleen toegelaten als je vooraf een afspraak hebt gemaakt via mathias@vhauctions.be.

Koffiebar

“De bussen die worden geveild, zijn niet geschikt om ingezet te worden op de openbare weg”, zegt Jeroen Pinoy, een van de curatoren die het faillissement van Van Hool afhandelen. “Ze zijn daar niet voor gehomologeerd. Het gaat hier voornamelijk om karkassen die werden gebruikt om innovaties op uit te testen. Deze bussen zijn bijvoorbeeld geschikt om wisselstukken uit te halen. We zijn ook gecontacteerd door iemand die een koffiebar in zo’n bus wil openen.”

Elektrische bus Van Hool geveild.

“In de toekomst willen we ook nog andere dingen veilen, maar we doen dat gespreid, uiteraard zonder de verkoop nodeloos te rekken.”

Jeroen Pinoy, curator

De opbrengst van de verkoop van de 36 bussen dient om de schuldeisers van Van Hool mee te betalen. “In de toekomst willen we ook nog andere dingen veilen, maar we doen dat gespreid”, zegt Jeroen Pinoy. “Als we bijvoorbeeld in één keer honderd boormachines op de markt zouden brengen, riskeren we er een te lage prijs voor te krijgen. We moeten de verkoop dus omzichtig aanpakken en stap voor stap te werk gaan, uiteraard zonder de verkoop nodeloos te rekken.”

Afhandeling faillissement

“Toch zal het nog enkele jaren duren voor het faillissement van Van Hool is afgehandeld”, zegt Jeroen Pinoy. “Er moeten bijvoorbeeld allerlei bodemonderzoeken gebeuren op de site van Van Hool. Dat duurt een hele tijd, onder meer omdat het over een grote oppervlakte gaat. Pas als alle bodemonderzoeken binnen zijn, kunnen we de gebouwen van het bedrijf verkopen.” Vandaag huren VDL en GRW, het Zuid-Afrikaanse bedrijf dat de industriële voertuigen van Van Hool heeft overgenomen, de gebouwen nog van de curatoren. Het zal nog enkele jaren duren voor ze de kans krijgen om eigenaar van de panden te worden.

“Het zal nog enkele jaren duren voor het faillissement is afgehandeld, want er moeten bijvoorbeeld nog allerlei bodemonderzoeken gebeuren”

Jeroen Pinoy, curator

De opbrengst van het faillissement dient ook om de resterende ontslagvergoedingen van het personeel te betalen. De eerste 30.500 euro bruto wordt uitbetaald door het Fonds voor Sluiting van Ondernemingen (FSO). Bij de vakbonden is te horen dat de meeste arbeiders dat deel van hun ontslagvergoeding begin dit jaar hebben gekregen. Veel bedienden zouden die ontslagvergoeding in de komende weken van het FSO moeten krijgen.

Ontslagvergoeding

Omdat veel werknemers van Van Hool heel lang voor het bedrijf hebben gewerkt, hebben ze recht op een ontslagvergoeding die hoger ligt dan 30.500 euro. Mogelijk krijgen ze dat extra geld nog uit de opbrengsten van het faillissement. Want na de banken zijn de werknemers, samen met bijvoorbeeld de fiscus, bevoorrechte schuldeisers van Van Hool. Maar het zal dus nog enkele jaren duren voor het faillissement is afgehandeld, waardoor het personeel nog een hele tijd op die eventuele extra tegoeden zal moeten wachten.