interstellar ella

150 landen zenden nieuwe Ketnet-reeks van Lierse animatiestudio uit: “Ineens spelen we met de allergrootsten”

LIER - Ketnet start vandaag met de animatiereeks Interstellar Ella, die jonge kijkers op sleeptouw neemt tussen sterren en planeten. Maar ook animatiestudio Fabrique Fantastique uit de Sterrenstraat (!) in Lier neemt zo een hoge vlucht: 150 landen gaan Interstellar Ella uitzenden. “Voor ons betekent dat een enorme doorbraak. Ineens spelen we met de allergrootsten op het vlak van animatie”, zegt zaakvoerder Tom Van Gestel (36) uit Vorselaar.

Niet dat Fabrique Fantastique nog niks gepresteerd had. Wie jonge kinderen heeft, kent zeker Ridder Muis, een animatieserie die vastgeroeste genderpatronen loswrikt. En met Vos en Haas, een ander project waarbij Tom Van Gestel betrokken is, won hij de Ensor voor beste animatiereeks.

Maar nu lijkt de sky dus the limit, en lonen de risico’s die het productiehuis moest nemen. “Zowel sets, karakters als special effects moesten in 3D zijn. Dat vroeg nieuwe investeringen.” Mensen beseffen amper hoeveel werk er kruipt in het maken van animatie. “Interstellar Ella vergde twee jaar productietijd. Maar ook de financiering rondkrijgen duurde ruim twee jaar. Tussen begin- en eindpunt zitten ongeveer vijf jaar.”

 

© VRT

Interstellar Ella gaat over de jonge Ella, die haar limieten opzoekt in de speeltuin The Milky Way. Ze zal niet stoppen tot ze heeft ontdekt wat het universum voor haar in petto heeft. “De serie start nu al, maar pas in februari moet Fabrique Fantastique alles opleveren. We gaven Ketnet al achttien afleveringen, in totaal komen er 52 van elk elf minuten”, zegt Van Gestel.

Aanvankelijk was de serie bedoeld voor 4- tot 6-jarigen. “Bedoeling was kinderen iets te leren over de ruimte. Wat is een zwart gat? Wat gebeurt er als sterren samensmelten? Maar hoe simpel we de info ook maakten, het ging over de hoofden van de kinderen heen. Daarom hebben we alles qua design aantrekkelijker gemaakt voor oudere kinderen.”

Van Latijns-Amerika tot Australië

Hoe belandde de Lierse animatiereeks in 150 landen? “Onze verdeler Aardman Animations verkoopt de reeks wereldwijd en sloot een deal met Warner Discovery. Zo komt de reeks op de kanalen van bijvoorbeeld Cartoon Network en HBO, van Latijns-Amerika tot Australië. Voor ons betekent dat een enorme doorbraak. Ineens staan we in contact met de bekende studio’s die ook leveren voor Netflix en spelen we met de allergrootsten op het vlak van animatie. Een fijn gevoel. Aan de voorstellen die we binnenkrijgen, zien we dat ze ons overal ter wereld beginnen te kennen.”

Animeren blijft een risicovolle onderneming. “Er kan van alles tegenzitten, waardoor je snel met enorme onkosten af te rekenen krijgt. Het was destijds echt springen zonder veel nadenken. We hadden een redelijk budget, maar ook niet heel ruim.”

Efficiënt werken is dus de boodschap. “Een internationale speler laat bijvoorbeeld allemaal unieke rotsen ontwerpen, wij een stuk of vijf, die we dan in diverse combinaties zetten. En in het begin zagen de haren van Ella er realistischer uit. Maar het renderen(het proces dat zorgt dat de animatie wordt getoond, red.) duurde zo lang dat we haar kapsel hebben moeten versimpelen.”

Bij Fabrique Fantastique werken 56 mensen. “Allemaal vast in dienst. We hechten er veel belang aan dat ze wat ze geleerd hebben, kunnen toepassen in onze volgende producties. Maar uitbreiding is nu noodzakelijk. Binnenkort zetten we een extra verdieping op het gebouw. Het is wel moeilijk om alle jobs in te vullen. Scholen doen hun best om mensen die afstuderen klaar te stomen voor het studioleven. Maar velen hebben in het begin nog veel begeleiding nodig.”

Is het met ouder worden lastiger om het kind in jezelf op te roepen? “Toch niet. En door mijn ervaring weet ik beter wat het publiek én internationale zenders willen, en hoe ik kopers kan overtuigen.”

Interstellar Ella, maandag om 8.05u en 16.15u op Ketnet