Maar liefst 124 jongeren hebben gesolliciteerd bij het Mechelse Geprint.be voor een job van één dag op Zuiddag, wanneer jongeren één dag werken voor een goed doel.
Stijn Bevernage, zaakvoerder van Geprint.be, was verrast door de massale reactie op zijn twee vacatures. “Ik had totaal geen idee dat we zoveel sollicitaties zouden binnenkrijgen. Blijkbaar is het toch een vrij gegeerde job.”
Shari en Vanessa van het Prizma Campus College in Izegem wilden eens iets anders proberen voor Zuiddag. “Toen we aan het scrollen waren op de Jobbank, sprong de jobaanbieding van Geprint.be meteen in het oog. Wij voelden ons aangetrokken tot het creatieve idee om een T-shirt te ontwerpen. Wij waren ook zeer benieuwd naar de werking achter de schermen. Hoe wordt zo’n T-shirt gemaakt? Waar haal je de inspiratie vandaan?”
Uit de 124 sollicitanten werden uiteindelijk 4 jongeren gekozen om een dagje mee te draaien bij Geprint.be. Zij gingen elk 9 uren aan de slag als creatieve ontwerpers om een eigen T-shirtlijn uit te denken.
De jongeren kregen eerst een rondleiding en uitleg over hoe een bedrukte T-shirt tot stand komt. Daarna mochten ze zelf aan de slag. In een eerste fase hebben ze elk een eigen idee uitgewerkt dat op een T-shirt, tote bag of keukenschort kon worden geprint. Daarna hebben ze het eigenhandig geprint. Eerst digitaal, daarna met zeefdruk.
Op Zuiddag (donderdag) kregen ook Braziliaanse jongeren een rondleiding in het bedrijf. Ze konden hun eigen gepersonaliseerde T-shirt meenemen als cadeau. Deze Braziliaanse jongeren wonen in mensonwaardige omstandigheden op een vuilnisbelt. KIO en PAMEN hebben een project opgezet om deze maatschappelijk kwetsbare jongeren kansen te bieden om op te komen voor hun recht op onderwijs en participatie.
“Ik vond het een hele eer om Braziliaanse bezoekers over de vloer te krijgen. De participatie en interesse van deze jongeren waren enorm groot. Het is ook tof om te zien voor wie je als bedrijf deelneemt aan Zuiddag.”
Volgens Stijn Bevernage is deze ervaring zeker voor herhaling vatbaar en de jongeren vonden hun eerste jobervaring ook fantastisch.
Hun creaties zijn hier te bekijken. Wie zelf een exemplaar wilt, kan terecht op de online shop. Voor elk verkocht exemplaar gaat een deel van de winst naar het goede doel.