“Het arrondissement Mechelen toont aan dat ze klappen kan opvangen. Vooral omdat de regio de voorbije 10 jaar is uitgegroeid tot de economisch sterkste groeier in Vlaanderen. Het bruto binnenlands product is met 50% gegroeid, in 10 jaar tijd. Geen enkele regio doet beter”, zegt Wim Brillouet van Voka Mechelen-Kempen. “We moeten nu wel alles op alles zetten om die positie niet te verliezen. Onze regio doet het écht vooruitgaan, als ‘Turbo van Vlaanderen’. Dat moeten we behouden.”
Bijna driehonderd bedrijven hadden op voorhand aangekondigd aanwezig te zijn op de jobbeurs. Dat zorgde meteen voor veel interesse. VDAB ontving 2.000 inschrijvingen, maar die mensen zijn dus niet allemaal op komen dagen.
Lees ook: Bijna twee maanden na overname nog altijd stilte in Koningshooikt, waarom verloopt de overname van Van Hool zo moeilijk?
Omdat de overname van de busdivisie van Van Hool – door het Nederlandse VDL – bijna rond is, kregen de oud-werknemers recent een brief van VDL. Daarin stond de vraag om terug te komen solliciteren. Mogelijks weerhield die uitnodiging sommige ex-werknemers ervan om naar de beurs af te zakken.
Bij Van Hool werkten er tot voor het faillissement 2.400 mensen. Van hen hebben er momenteel 800 een nieuwe baan gevonden. De FBAA, de federatie van Belgische bus- en autocarondernemingen, roept de oud-werknemers op om zich als buschauffeur of -mecanicien kandidaat te stellen. Busondernemingen zoeken jaarlijks 1.500 nieuwe chauffeurs.