1551_0081

Zusjes Hendrickx lonken naar het buitenland

Les Soeurs, de gekende handel in eigentijdse juwelen en accessoires, heeft forse uitbreidingsplannen. Hoewel de opening van 2 bijkomende winkels omwille van de corona-uitbraak on hold werd gezet, wordt volop geprospecteerd naar panden in bijkomende steden. De zusjes Hendrickx willen op termijn van 6 naar 20 winkels in België en zoeken naar winkelpunten in Europese hoofdsteden, zo vertelden ze bij een bezoek van Limburgse gedeputeerde van Economie, Tom Vandeput.

Het verhaal van Les Soeurs leest als een sprookje. De zussen Clio, Kay en Jules Hendrickx bundelden hun passie voor fashion met hun elders opgedane retailervaring en begonnen in 2015 met hun eigen zaak. Les Soeurs was aanvankelijk een webwinkel, die evolueerde naar een pop-up store, gevolgd door de opening van 6 fysieke winkels, verspreid over Vlaanderen. “De coronacrisis heeft onze groeiplannen afgeremd”, vertelt oudste zus Clio Hendrickx. “We hadden een stock aangelegd om 2 nieuwe winkels te openen, maar dat verhaal is om evidente redenen niet doorgegaan. We zijn echter niet bij de pakken blijven zitten en hebben het stuur omgegooid richting onze webwinkel. Gelukkig hadden we al heel wat stappen gezet in onze digitalisering en konden we de misgelopen verkoop via ons online kanaal enigszins compenseren. Onze webshop is de afgelopen maanden in omzet gegroeid van een halve fysieke winkel naar een dubbele.”

Omnichannel
De Zolderse zusjes kijken alvast vooruit naar de periode van ongeremd winkelplezier. “We zijn eens te meer overtuigd van het ‘omni-channel’ verhaal, waarbij online en fysiek winkelen hand in hand gaan”, aldus Kay Hendrickx. “De webshop is belangrijk, maar de behoefte aan funshoppen in een authentieke, sfeervolle binnenstad blijft onze focus. Vandaar de plannen om bijkomende winkels te openen in binnen- en buitenland. Van zodra we de juiste panden hebben gevonden om een fijne beleving te creëren, gaan we ervoor.”

Vinger aan de pols
Les Soeurs deed de plannen uit de doeken tijdens een Ronde van Limburg, die gedeputeerde voor Economie Tom Vandeput maakt langs Limburgse bedrijven. “Op suggestie van Unizo en andere werkgeversorganisaties heb ik de afgelopen maanden al zo’n 50 ondernemers bezocht”, zegt hij. “Door de beperkingen omwille van corona zijn er geen netwerkevents om vinger aan de pols te houden. Vandaar het voornemen om zelf naar de ondernemers te stappen en te luisteren naar hun ervaringen in deze moeilijke periode. Zo kunnen we het beleid afstemmen op basis van de reële behoeften en ondersteuning bieden die daadwerkelijk een verschil maakt.”