Vleminckx_agora

Zusje voor Van Hout en Limbufreez

De familiale groep Agora Culinair, met vestigingen in Hamont-Achel (Van Hout) en Sint-Truiden (Limbufreez) neemt het handelsfonds, de voorraden en de vaste activa van horecagroothandel Vleminckx uit Leuven over. Met het extra depot in Vlaams Brabant neemt de werkdruk in Limburg af.

Vleminckx is een gekende groothandel voor de horeca. De klanten situeren zich voornamelijk in Vlaams-Brabant en net over de grens met Limburg. Tussen Kerst en Nieuwjaar ging de zaak echter over de kop. Voor Mario Vleugels van Agora Culinair het sein om in de dans te springen en een overnamebod te lanceren. Met succes, want alle klanten zijn meteen kunnen overstappen naar de nieuwe leverancier.

“Wij zien in Vleminckx echt kansen op een succesvolle exploitatie”, zegt Vleugels. “Wij hebben met onze groep vestigingen in ons moederbedrijf in Herentals, in Hamont-Achel met Van Hout en Sint-Truiden met Limbufreez. In Leuven een vierde distributiecentrum hebben, past eigenlijk perfect in onze strategie. Op die manier kunnen we optimaal de drie provincies bedienen.”

De groep Agora Culinair had al veel klanten in Vlaams-Brabant. Die worden momenteel nog beleverd vanuit Limburg en Herentals, maar daar komt verandering in. “Met de huidige realiteit van beperkte mobiliteit én de trend naar authentieke en verse producten, vormen korte afstanden voor ons een grote meerwaarde”, zegt Mario Vleugels nog. “Wij kunnen onze klanten in de regio nu een betere service bieden. Bovendien stijgt door deze overname ons volume, wat ons versterkt in onze strakke prijzenpolitiek. Vleminckx draaide jaarlijks een omzet van 14 miljoen euro. Dat is toch aanzienlijk.”

Mario Vleugels wil zoveel mogelijk van de dertig medewerkers aan boord houden. “Ook de zaakvoeder Michel Schuermans komt mee in de groep”, zegt hij. “Wij hebben de analyse van het faillissement gemaakt. De oorzaak zoeken we niet bij de mensen. Wel in de realiteit dat volume en realistische afstanden voor levering cruciaal zijn. Vleminckx had klanten tot in Nederland en Parijs. Dat kan je moeilijk rendabel doen. Voor die buitenlandse klanten bieden wij nu oplossingen via partners in die landen.”