Het zijn de laatstejaars van het keuzetraject KMO & Ondernemen die sinds vorige week hun producten in de verkoop hebben gebracht. Het is echt de bedoeling om naast hun webshops ook fysieke winkelpunten uit te baten. “Een webshop is enorm belangrijk voor ondernemers: je kan niet meer zonder een sterke online aanwezigheid”, aldus Sophie Haenen, docent Bedrijfsmanagement UCLL. “Nu komen er de fysieke winkels bij, wat vraagt om organisatorische vaardigheden en een duidelijke communicatie met alle betrokkenen, face-to-face, telefonisch, op sociale media en via de site. In hun gloednieuwe ‘flagship stores’ is er dan ook een andere aanpak nodig. De klanten ontdekken de producten op een andere belevingsmanier en dat navigeren is waardevol als jonge ondernemer: je ontmoet écht je publiek.”
De studenten gaan volledig ‘omnichannel’, met meteen twee fysieke locaties in centrum Hasselt. Lien Schouteden van pop-up Commercio Di Vino ziet deze extra uitdaging als een unieke kans: “De pop-up is voor ons dé kans om je te ontwikkelen als ondernemer en tegelijkertijd goede doelen te steunen. Als team ga je uitdagingen aan en leer je veel bij op korte termijn. Zo voer je zelf de volledige boekhouding van jouw pop-up, haal je het meeste uit sociale media, leer je de klant zo goed mogelijk te helpen van a tot z en organiseer je je eigen evenementen. We leren ook samen te werken met verschillende persoonlijkheden door ze beter te begrijpen, hierdoor ken je ook je eigen sterktes en kan je die inzetten.”
Shoppen voor het goede doel
De UCLL-studenten dragen met hun pop-ups ook op maatschappelijk vlak bij, gezien de winst naar twee goede doelen gaat: Natuurhulpcentrum Opglabbeek en Menno’s Droom. Ruben Bricteux van l’Artiste Inconnu: “We vinden het vooral motiverend om al in onze studie na te denken over hoe we een verschil kunnen maken op heel veel vlakken. We werken met kunstenaars uit de eigen regio, denken na over duurzaamheid en gaan voor inclusie in hoe en door wie de producten gemaakt worden. Daarbovenop dragen we met onze winst een steentje bij om super belangrijke initiatieven te ondersteunen.”
Ook UCLL-coach Monique Wathion is blij met deze aanpak binnen het ideaal van maatschappelijk ondernemen: “De studenten krijgen zo meteen voeling met wat er rond hen gebeurt. Ze creëren nu al een duurzame, positieve impact via lokale leveranciers, inclusiviteit én zelfs hun bijdrage aan het goede doel. Onze jonge ondernemers kiezen voor en voelen nu al het verschil dat ze kunnen maken en daar zijn we enorm trots op.”
Of ze het zien zitten? Ticho Verbeurgt van pop-up Local Senses vat het kort samen: “Absoluut! If it was easy, everyone would do it. (lacht)”
Nog tot en met 5 maart zijn de pop-ups te bezoeken, van maandag tot zaterdag (10u-18u) in Quartier Bleu (tegenover H&M) en de TT-wijk (Sint-Jozefstraat 10). Ook de webshops blijven lopen tot die einddatum.