Het coronavirus is alomtegenwoordig. Niet alleen in het nieuws, maar intussen ook al in de Limburgse winkelstraten. Babyspeciaalzaak Ciao Bambino in Sint-Truiden ontving deze week de eerste meldingen over latere leveringen door leveranciers. Om te garanderen dat de stock op voorraad blijft, brengen de Truiense ondernemers op babybeurzen alternatieve leveranciers in kaart. Daarnaast informeert Ciao Bambino zwangere ouders actief, om nodeloze onrust te vermijden.
De eerste besmetting in China, het overwaaien naar Europa, de impact op de beurs… Het coronavirus is niet uit het nieuws weg te branden. Ondertussen is de economische impact zelfs voelbaar tot in de Limburgse winkels.
“Deze week ontving ik de eerste berichten van leveranciers, waarin zij ons waarschuwden voor langere levertijden. Je hoort vaak spreken over de economische impact van corona op de industrie, maar ook wij – retailers – beginnen de impact dus te voelen”, zegt Daisy Blavier (zaakvoerder Ciao Bambino).
Creatief ondernemerschap garandeert stock
Als ondernemers blijven de Truienaars uiteraard niet bij de pakken zitten. “Sinds de opening van onze winkel – nu 3 jaar geleden – groeien we systematisch”, zegt Daisy. “Maar ondernemen betekent ook creatief inspelen op wisselende omstandigheden. Op dit moment hebben we nog alle producten in stock. We anticiperen nu op de gevolgen van corona, door mogelijke alternatieve leveranciers in kaart te brengen. Met het oog daarop trekken we binnenkort naar twee babybeurzen.”
“Bezorgde ouders geruststellen”
Daarnaast informeert de babyspeciaalzaak zwangere of pas bevallen ouders over het oprukkende virus: “Klanten overstelpen ons met de meest uiteenlopende vragen. ‘Kan je het virus overdragen via borstvoeding?’, ‘hoe kan ik op een veilige manier een babyborrel organiseren?’, ‘welke tips heb je op vlak van handhygiëne?’, … Het laatste wat we willen, is mensen angst aanjagen. Integendeel, door klanten duiding te geven stellen we hen gerust.”
Daarom geeft Ciao Bambino zwangere klanten tips via haar digitale nieuwsbrief en social media-kanalen. “Daarnaast voorzien we alcoholgel in de winkel, om besmetting te voorkomen. En voorzien we de komende weken leveringen aan huis in de eerste weken na de geboorte, zodat mensen zich niet hoeven te verplaatsen. De enige vraag waar we op dit moment nog geen antwoord op kunnen bieden, is de vraag naar mondmaskertjes op babymaat. Maar we blijven naarstig op zoek!”, besluit een strijdvaardige Daisy.