Eerst even situeren: Ecopath® is de overkoepelende naam van een volledig gamma van innovatieve fietspaden die ook als voetpad kunnen gebruikt worden. De Truiense producent Ecobeton Water Technologies heeft hiervoor een systeem bedacht om betonnen elementen naadloos aan elkaar te koppelen. Ze rusten op een bedding, die toelaat dat wortels van bomen of leidingen van nutsvoorzieningen onder de constructie doorlopen. De fietspaden hebben een bijzondere toplaag, waardoor het comfort van de fietser wordt gegarandeerd en valpartijen van voetgangers worden vermeden. Bovendien zijn ze onderhoudsvrij omdat de groei van onkruid geen kans krijgt. Ecopath® is beschikbaar met allerlei opties, zoals ondergrondse afwatering (Climatepath®), reflecterende materialen, geïntegreerde zonnepanelen of verwarming. “Dat is nog maar het begin van de vele voordelen”, lacht Luc Vandebeek, CEO van Ecobeton Water Technologies. ”De troeven die het meest aanspreken, zijn de lange levensduur, de lage CO2-uitstoot en het interessante prijskaartje. Voor een product dat al sinds mensenheugenis overanderd is gebleven, zijn dat doorslaggevende argumenten voor overheden om het slimmer en meer toekomstgericht aan te pakken.”
TCO duikt naar beneden
Nadat eerder dit jaar de Belgische primeur van het gamma werd geïnstalleerd in Ordingen (Sint-Truiden), zijn er intussen nog twee andere toepassingen al opgeleverd. “In Houthalen-Hechteren werd met onze materialen een voet- en fietspad aangelegd dat het gemeentehuis (NAC) verbindt met het centrum”, vertelt CCO Jill Aquilani. “Het is een pad dat zo’n 300 meter door het glooiende landschap meandert.” Burgemeester Alain Yzermans vertelt waarom het gemeentebestuur voor het Limburgse product heeft gekozen: “Eerst en vooral is het de meest duurzame oplossing uit het aanbod. Dit pad gaat minstens 60 jaar mee en vergt nauwelijks onderhoud. Daardoor verlaagt bovendien onze ‘total cost of ownership’, wat van het Ecopath® de goedkoopste oplossing maakt. Wat we ook heel belangrijk vinden is dat het pad niet alleen geschikt is om voetgangers én fietsers zich vlot en veilig te laten verplaatsen, maar ook rolstoelgebruikers er makkelijk gebruik van kunnen maken. We moeten tot slot ook zeggen dat de plaatsing bijzonder snel is gebeurd. We hebben geen maanden moeten wachten op ideale weersomstandigheden. Dat zijn we niet gewoon. En voor de omwonenden was de hinder nagenoeg nihil.”
Op het kerkhof
Een ander project werd zopas uitgevoerd in Zoutleeuw, waar op de begraafplaats een voetpad van zo’n 100 meter (in één werkdag) is aangelegd. “Vergeleken met kiezel of andere materialen, kunnen de bezoekers nu geruisloos, modder- en watervrij naar de rustplaats van hun geliefden gaan”, weet Jill Aquilani. “Comfort is hier de grote meerwaarde. Het pad is bovendien breed genoeg zodat passanten elkaar in alle sereniteit kunnen kruisen. Nu deze toepassing in de praktijk werd uitgevoerd, is de interesse bij heel wat andere stads- en gemeentebesturen in Vlaanderen en Wallonië gewekt. Ze maken natuurlijk ook de rekening van de totale investeringskosten. Als je om de 10 tot 15 jaar nieuw asfalt moet leggen, of makkelijk 60 jaar met ons product verder kunt, dan weet je het wel. Om nog niet te spreken van de onderhoudskosten die bij traditionele fietspaden opduiken door de overwoekering van onkruid of de putten en barsten door het slechte weer en de overbelasting. Ook de chaos en overlast wanneer een klassiek fietspad moet opgebroken worden, voor herstellingen of voor de aanleg van nutsvoorzieningen, wordt vermeden. Immers, wij kunnen met een vacuümsysteem gewoon één paneel optillen en terugplaatsen. Dan is de initiële meerprijs van zo’n 10% in een mum van tijd terugverdiend….”
Alle kleuren
Luc Vandebeek is ervan overtuigd dat de Ecopaths® spoedig in alle steden en gemeenten de standaard zullen worden. “Het product is opgenomen in het Vlaamse Vademecum Fietsvoorzieningen, waarin de richtlijnen voor kwalitatieve fietsinfrastructuur staan vermeld. We voldoen tevens aan de voorwaarden van de zogenaamde langsvlakheid van het Standaardbestek 250 voor de wegenbouw en zijn erkend om (duurzaamheids)subsidies voor aan te vragen. Alle argumenten zijn dus in ons voordeel. We brengen de productie in gereedheid om in alle kleuren, breedtes of bochten onze innovatieve fiets- en voetpaden bij het grote publiek te introduceren!”