FORTIO_Afbeelding

Zakendoen in het buitenland: qué?!

Hoe onderhandel je best met buitenlandse ondernemers of medewerkers? “ Succesvol zijn in je exportmarkt hangt sterk af van je vaardigheid in het communiceren met je handelspartner en in het kunnen inschatten van zijn manier van denken en handelen”, weet Jaak Jacobs, FORTIO-trainer interculturele communicatie. In deze opleiding geeft hij een antwoord op alle qué?!-vragen rond het thema.

Wanneer ondernemers of werknemers van verschillende culturen samenwerken, kunnen wrijvingen en conflicten ontstaan. Elke cultuur heeft immers zijn eigen kijk op leidinggeven, besluitvorming, overleg en feedback. Dit kan leiden tot verrassende, of soms zelfs pijnlijke situaties. Vooral interpretatie is een veelvoorkomend struikelblok.

“Als iemand zegt dat hij over een voorstel zal nadenken, kan dat drie betekenissen hebben: ofwel denkt hij er effectief over na, ofwel gaat hij er volledig voor, ofwel weet hij al dat het niet zal doorgaan. Bij Belgische ondernemers kan je dit meestal nog vrij goed inschatten, maar in het buitenland ligt dat moeilijker. Daar heerst vaak een ander denkkader”, vertelt Jaak Jacobs, FORTIO-trainer interculturele communicatie.

De correcte inschatting

“Een ander struikelblok is het cultuurverschil”, gaat Jaak verder. “Cultuurverschillen hebben wel degelijk een invloed op de business. Het is daarom een kwestie van andere culturen correct in te schatten. Wij Belgen zijn vaak relatiegericht, maar in andere landen – zelfs in Nederland bijvoorbeeld – heeft een goede onderlinge relatie geen directe invloed op de eindbeslissing. Anderzijds heeft een buitenlandse zaakvoerder er bijvoorbeeld geen probleem mee dat je eens iets fout doet, maar je moet wel leren uit je fouten. En je gedrag aanpakken. En uiteraard altijd respectvol te werk gaan. Men vergeeft je veel als je respect hebt.”

Ook de modellen van Hofstede en Trompenaars, waar Jaak Jacobs mee aan de slag gaat tijdens zijn workshops, moeten al heel wat verduidelijken. “Deze modellen overbruggen de verschillen bij de interculturele communicatie tussen mensen van verschillende culturen. Van zodra je ze begrijpt, kan je zowat elke cultuur correcter inschatten en erop inspelen. Maar het is wel zo dat je daarnaast ook een gezonde dosis empathie nodig hebt. Heb je dat niet? Dan wordt het moeilijk.”

Meerwaarde voor bedrijven

“Werk je dus over de grenzen heen met ondernemers of werknemers van verschillende culturen? Dan leveren vaardigheden in interculturele communicatie een sterke bijdrage. Het versnelt niet per se het proces, maar je voorkomt zo wel tijdsverlies én bespaart er dus geld mee. Bovendien win je aan expertise en krijg je meer vertrouwen bij je internationale zakenpartners.”

Benieuwd naar de nieuwe opleiding interculturele communicatie van FORTIO-bedrijfsopleidingen?