Yves Meyers somt op:
– Als zaakvoerder van een reisbureau ga ik niet zeuren dat ik al 12 maanden zo goed als geen omzet heb.
– Als zaakvoerder van een reisbureau ga ik niet zeuren dat ik al 12 maanden klanten aan het omboeken ben en dit nog even bezig blijft.
– Als zaakvoerder van een reisbureau ga ik niet zeuren dat men verwacht dat dit tot ons takenpakket behoort.
– Als zaakvoerder van een reisbureau ga ik niet zeuren dat we van de overheid geen perspectief krijgen.
– Als zaakvoerder van een reisbureau ga ik niet zeuren dat er totaal geen controle is op essentiële reizen of niet.
– Als zaakvoerder van een reisbureau ga ik niet zeuren dat de steunmaatregelen miniem zijn voor een kmo.
Maar: als zaakvoerder van een reisbureau wil ik wel even weergeven welke impact sommige maatregelen hebben… Eén zinnetje na het laatste overleg van de Veiligheidsraad: “We verlengen het verbod op niet-essentiële reizen tot na de paasvakantie…”. Voila, het was eruit. En daar staan we dan, want laat dat nu net onze specialiteit zijn: niet-essentiële reizen, of anders gezegd: vakanties. Een mededeling, die dan vlak nadien wordt gevolgd door een interview met Marc Van Ranst himself, waarin hij zegt “dat het heel logisch is”, enzovoort. Of dit terecht is of niet: ook daar wil ik niet over zeuren.
Maar wat is het gevolg? Dat alle pakketreizen die omgeboekt waren van de paasvakantie 2020 naar 2021 terug geannuleerd dienen te worden en de betalingen van onze klanten moeten terugbetaald worden binnen de 15 dagen, zoals wettelijk voorzien. Dit doen we ook. Nu zijn er geen coronavouchers, geen tegoeden, geen waardebonnen, alleen een pure terugbetaling. Maar: al deze gelden zitten integraal in de portefeuille van de luchtvaartmaatschappijen, de hotels of een lokale agent in het buitenland. En die zeggen allemaal: “Mijnheer Meyers, wij houden dat geld bij tot er een nieuwe boeking is gemaakt.” Of nog straffer: “Meyers, dat is uw probleem…” Het risico ligt volledig bij ons, want wij zijn de enige sector met een verplichte insolventieverzekering. Dus als we morgen niet meer bestaan, krijgen de klanten toch hun reis terugbetaald of een alternatief aangeboden.”
“Kortom, vandaag heb ik 32.846,60 euro overgemaakt aan mijn klanten, zonder het zelf te kunnen recupereren. Zij kunnen alvast met hun centen gezellig naar een pretpark in de vakantie of een wandeling met 10 personen maken, maar met hun gezin gaan genieten in een huisje in de Provence: ho, maar! Neen, ik ga niet beginnen zeuren wat het veiligste is….”
Maar Yves Meyers wil niet opgeven. “We blijven doorgaan. In volle crisis hebben we zelfs bijkomend geïnvesteerd, onder meer in verdere digitalisering. Onze sector wordt gekenmerkt door optimisten. Zelfs na 12 maanden blijven we lachen, want zeg nu eerlijk: vakantie is toch de mooiste tijd van het jaar, niet?”