Als in 2014 en 2016 het WK Voetbal en de Olympische Spelen hun tenten opslaan in Brazilië, zal dat vrij letterlijk gebeuren met de tenten van Georges Veldeman uit Bree. “We zijn inderdaad nu aan het zaaien om tegen die tijd in Brazilië te oogsten,” zegt marketingverantwoordelijke Ludo Ost. “Samen met enkele lokale partners bereiden we ons voor om op deze evenementen goede zaken te doen.” En ook in de andere BRIC-landen zet Veldeman momenteel een voet tussen de deur. “In China kampen we met stevige concurrentie van namaakproducenten die erg scherp geprijsd de markt opgaan. Met de ontwikkeling van nieuwe soorten tenten zijn we erin geslaagd het prijsverschil met China te verkleinen van 25 naar 10%. Door onze sterke reputatie qua kwaliteit en service is die kloof klein genoeg om de balans terug in ons voordeel te doen kantelen.”
In India heeft Veldeman intussen al mooie projecten achter de rug. “Inderdaad, Reliance is een Indiaas concern met 55.000 werknemers,” weet Ludo Ost. “Ze zijn o.a. actief in de retail en hebben ons gevraagd om 2 tentconstructies voor supermarkten te bouwen van telkens 4000 m2. Het is hun bedoeling om te testen of de gekozen locaties voldoende winst genereren. Zo niet, kunnen we alles makkelijk verplaatsen. Reliance heeft nu ook 2 permanente sporthallen bij ons in bestelling.”
Georges Veldeman nv dook in 2009 voor het eerst sinds vele jaren in het rood, en liet 10% van het personeel afvloeien. Met de positieve geluiden van de nieuwe groeimarkten hoopt men het tij te keren in 2011. Het bedrijf haalt een omzet van 18,7 miljoen en stelt 120 mensen tewerk.
WK in Brazilië is mikpunt voor Veldeman
15 november, 2010