Transportbedrijf Withofs uit Lanaken heeft de eerste positieve ervaringen achter de rug met vrachtwagens die zowel op LPG als op diesel rijden: minder lawaaierig en goedkoop, zo luidt het verdict. De combinatie tussen LPG en diesel is uitzonderlijk in de transportsector. En allicht ook tijdelijk. Want er wordt gewacht op de doorbraak van LNG (vloeibaar aardgas of methaangas) als motorbrandstof. Het distributienetwerk is immers nog niet actief. Eer het zo ver is, wil Withofs echter de combinatie tussen LPG en diesel hanteren (30-70-verhouding). Samen met Renault Trucks en AGS uit Olen wordt geïnvesteerd in deze Dual Fuel-technologie.
“Deze technologie met LPG is de beste oplossing als de motor gedurende lange periode op volle belasting rijdt,” weet Gino Withofs van het transportbedrijf. “Ideaal dus voor regionaal vervoer, dat heel het nuttig laadvermogen van het voertuig gebruikt (tot 44 ton). De actieradius is geen probleem, want opbouw tot 1.500 km is mogelijk.
“Het grote voordeel van LPG is dat er reeds een bestaand distributienetwerk aanwezig is,” weet Withofs. “Het zorgt voor minder lawaai en is als nevenproduct van de petroleumraffinaderijen (fossiele brandstoffen) voldoende aanwezig en daardoor zeer concurrentieel in prijs. Nadeel is dat het net als fossiele brandstoffen zelf, een eindig product is.” Tot de LNG overal beschikbaar is, zal Withofs dus verder de Dual Fuel met LPG gebruiken.