Cor-van-Otterloo-300×225

“Wij verhuizen? Da’s een broodjeaapverhaal”

Neen, Punch Powertrain lonkt niet naar Maasmechelen, noch naar Genk of enige andere plaats om uit te breiden. “Integendeel, wij zijn samen met verschillende andere partijen naarstig bezig met de plannen om een eigen testcircuit aan te leggen op het industrieterrein van Brustem”, zegt CEO Cor van Otterloo in Het Belang van Limburg. Daar is een investering mee gemoeid van naar schatting 15 miljoen euro.

Een broodjeaapverhaal. Zo noemt de CEO van Punch Powertrain het getouwtrek tussen lokale politici die hopen of vrezen dat Punch Powertrain voor zijn uitbreidingsplannen moet uitwijken naar een andere stad of gemeente. Gemeenteraadsleden Jo François en Jelle Engelbosch van N-VA zeiden maandag dat Sint-Truiden snel moet zijn omdat Punch Powertrain een aanbod van Maasmechelen heeft gekregen om er zijn uitbreiding te realiseren, goed voor 700 jobs. Tot overmaat van ramp zou ook Genk zich in de strijd om Punch Powertrain gesmeten hebben.

“Waar halen ze het?” vraagt Cor van Otterloo zich af. “Wat wel waar is, is dat wij een stuk grond zoeken om er een ‘kombaan’, een testcircuit voor wagens, te bouwen. Dat kan niet op het industrieterrein Schurhovenveld in Sint-Truiden, waar we nu gevestigd zijn. We kijken daarvoor wel naar het industrieterrein van Brustem. Dat zijn complexe onderhandelingen, omdat er behalve met het stadsbestuur ook met de provincie, LRM en mogelijk ook met landbouwers zal moeten gesproken worden. We zijn nog maar in het beginstadium van deze plannen. De bouw van een dergelijk circuit kan tot 2,5 jaar duren”, zegt Cor van Otterloo, die de investering raamt op 15 miljoen euro.

Brustem

“Wij testen onze versnellingsbakken nu op de start- en landingsbaan van Brustem”, zegt Cor van Otterloo. “Maar dat is niet ideaal. Er zijn daar behalve vliegtuigen ook mensen die er komen fietsen, hun kinderen leren autorijden of scouts die er spelen. Terwijl onze wagens daar met 120 km per uur voorbijrazen. Daarom dat wij in eerste instantie een afrastering van de start- en landingsbaan gevraagd hebben. De medewerking van de stad is uitstekend, ik kan daar niet over klagen. Stellen dat ‘de stad niets doet’ is de waarheid geweld aandoen. Ik vind het niet leuk dat bepaalde lokale politici mijn bedrijf met 1.300 medewerkers willen misbruiken voor hun eigen campagne. Ik ken de burgemeesters van Maasmechelen en Genk niet eens.”