pexels-ylanite-koppens-1809342

Wie is de beste: Jansen, Konings of Nelissen?

Eén keer per jaar mogen we als lid van de jury ons zegje doen over de Limburgse bedrijven die het afgelopen jaar het best gecommuniceerd hebben met de pers. Niet dat het oordeel van Made in Limburg daarin een erg gewichtige rol vervult, maar toch scharen wij ons als één blok achter de nominaties voor Jansen The Building Company, bottelarij Konings en Nelissen Steenfabrieken.

De jaarlijkse Persprijs is één van dé meest begeerde onderscheidingen in het Limburgse bedrijfsleven. Het is een indicatie van de openheid en creativiteit waarmee de handel en wandel van het bedrijf via redactionele bijdragen wereldkundig wordt gemaakt. En daar zijn straffe marketeers en gewiekste communicatiespecialisten voor nodig. Zoals de professionals die zijn terug te vinden bij Jansen, Konings en Nelissen: drie authentieke familiebedrijven die de voordelen van een proactieve perscommunicatie erg goed in de vingers hebben.

“De afgelopen maanden werden communicatiespecialisten extra op de proef gesteld”, weet Johann Leten van Voka Limburg, dat op 2 december tijdens het online event VersgePERSt, de uiteindelijke laureaat wereldkundig maakt en deze met de grootste lofbetuigingen zal overladen. “Communiceren in tijden van crisis, waarbij persconferenties of persmomenten niet mogelijk zijn, is geen evidente praktijk. Het is hoe dan ook essentieel om vlot te blijven communiceren, zowel intern als extern.” Het is precies daarom dat de jury voor hun selectie dit jaar ook rekening hield met de perscommunicatie tijdens de coronacrisis.

Daarin onderscheiden we drie types van bedrijven: zij die door de crisis hun business zagen boomen, en dat succes graag wilden delen. Ten tweede waren er de ondernemingen die hun businessmodel volledig hebben omgedraaid, en al hun nieuwigheden met veel trots wereldkundig hebben gemaakt. En tot slot waren er de bedrijven die niks meer om handen hadden en de (gratis) redactionele aandacht opzochten om toch enige visibiliteit bij klanten en prospects te genereren.

Dat alles leidde tot de moeilijke voorselectie van 3 topkandidaten: bouwbedrijf Jansen (Zonhoven), drankenproducent Konings (ook Zonhoven) en Nelissen Steenfabrieken (Lanaken). Zij wisten de afgelopen maanden allemaal hun nieuws op de juiste manier bij de pers aan te kaarten. De hemel is wat de winnaar wordt beloofd op 2 december. Wie is uw favoriet?