roger anne 2

Wie is beste bedrijf van Limburg?

In een korte reeks van 3 stellen we u de komende dagen de genomineerden van de Limburgse Ondernemer van het Jaar voor. Het gaat om een prijs waarmee Made in Limburg en Het Belang van Limburg een ondernemer bekronen die het afgelopen jaar bijzondere prestaties heeft neergezet en als voorbeeld mag dienen voor de rest van Economisch Limburg. De eerste in de rij: Roger Anné van Aminolabs uit Hasselt.

Aminolabs was in 2015 al eens finalist van de Limburgse Ondernemer van het Jaar. Nu zijn ze er opnieuw bij. Stichter Roger Anné begon in 1993 als jonge ondernemer met een handel in aminozuren, de bouwstenen voor het eiwit in onze lichaamscellen. Hij schakelde al snel over naar de productie van deze essentiële voedingselementen en paste ze toe in sportvoeding, voedingssupplementen, gezonde snacks en straks ook een eigen energiedrank. “Daarmee mikken we niet alleen op de fitnessketens en gezondheidsindustrie, maar evenzeer op de gewone consument die aandacht heeft voor zijn gezondheid”, zegt Koen Jansens, CEO van Aminolabs. “Met onze proteïnerepen bieden we een gezond alternatief aan voor de snoeprepen zoals Mars of Snickers.”

In 2015 – het jaar van de eerste nominatie voor deze prijs – stond Aminolabs voor een omzet van 48 miljoen euro met 160 medewerkers. Vandaag stevent het bedrijf af op een omzet van 150 miljoen euro met 600 medewerkers op vijf locaties: Hasselt (tevens hoofdkwartier), Zottegem, Duitsland (2) en Kroatië. “We doen meer dan gewoon meesurfen op de juiste golf”, zegt Roger Anné. “De markt groeit aan een tempo van zo’n 10 procent per jaar, maar wij groeien een pak sneller.”

De klanten van Aminolabs zijn de grote merken in 36 landen. Bijna alle producten (95 procent van de omzet) zijn bestemd voor het buitenland, al dan niet voor gespecialiseerde webshops. “De smaak maakt ons uniek”, verklaart Jansens het succes van Aminolabs. “Voor ons moet het niet alleen gezond zijn, maar ook lekker.”

De ambities van Aminolabs zijn hooggespannen. “We mikken op een verdubbeling van de omzet tijdens de komende drie jaar”, zegt Koen Jansens. “Nieuwe overnames sluiten we niet uit. De aandacht voor gezondheid blijft toenemen in alle leeftijdsgroepen en overal ter wereld. We leveren al in de VS en leggen nu de eerste contacten in China en India. Hoewel de markt erg snel groeit, toch gaan we niet met een eigen merk op de proppen komen. We willen immers geen concurrent zijn van onze eigen klanten, de grote merken in sport en gezondheid. Voorts is er nog ruimte in vegetarische, veganistische en halal-producten.”

Met andere woorden: u hoort nog van hen!