“Covid-19 zorgt voor nieuwe uitdagingen om productief te blijven als team”, weet Joris Smeyers van Koru HR. “We werken tegenwoordig in een ‘WAT-relatie’, wat staat voor Working Apart Together. Geen evidentie. Telewerk legt pijnpunten bloot als miscommunicatie, lagere betrokkenheid, het gemis aan informeel contact, enzovoort.” Om daar een oplossing voor te bieden, heeft Joris Smeyers zijn ervaringen gebundeld in 7 tips. “Survival skills voor leidinggevenden”, zeg maar.
1. Bouw afstandsmomenten in voor jezelf
Stel jezelf daarbij de volgende vragen: wat merk ik bij mijn mensen? Wat wil ik bereiken met hen? Wat kan ik (anders) doen om samen resultaten te boeken?
2. Durf barrières doorbreken
Denk en handel creatief. Vergader bijvoorbeeld in groepjes van drie mensen die fysiek buiten samenkomen. Elk groepje kan virtueel connecteren met een andere groep van drie.
3. Werk in verbetercycli
Bespreek elke drie weken met je mensen hoe je teamwerking loopt. Wat kan anders en beter om goed samen te werken op afstand?
4. Creëer een flow aan ideeën
Gebruik hiervoor asynchrone tools (Google Jam Board, gedeelde OneNote,…) om ideeën te sprokkelen die je later bespreekt.
5. Doe mood-checks
Bevraag actief hoe mensen zich voelen in de WAT-relatie. Bewaak zo drive in je team.
6. Toon en vier verwezenlijkingen
Zelfs in deze tijdens heeft je team resultaten geboekt. Zet dat in de kijker zodat de aandacht van je teamleden ook gaat naar wat goed is. Verras ze met een kleine attentie om je appreciatie te tonen.
7. Geef perspectief en een houvast
De grote moeilijkheid tijdens een verandering is de onzekerheid waarin we leven. Maak daarom elke week duidelijk waar jullie zich op korte termijn op richten.
“WAT-relaties kunnen ook heel productief zijn”, besluit Joris. Denk maar aan de winst in verplaatsingstijd, het flexibel plannen van contactmomenten en feit dat we met z’n allen nieuwe tools hebben leren gebruiken. Het komt er op aan om de voordelen uit het hybride werken te halen en om ze te houden. Met de juiste mindset zal dit zeker lukken!
En ook Umital, de start-up uit Hasselt die bedrijven helpt hun digitale transformatie te versnellen, heeft met het platform Umango mooie oplossing gelanceerd om teamwerk op afstand een stuk aangenamer en efficiënter te maken. “Umango is geïntegreerd met Microsoft Teams en kan als stand-alone functioneren met Google Drive of Zoom”, zeggen Eline Grouwels en Elke Struys. “Aan de hand van automatische analyses krijgen werknemers persoonlijk advies in verband met hun gedrag op de werkvloer, maar ook ondersteuning om dagelijkse taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Anderzijds krijgt het management zicht op de uitwisseling van informatie en kennis op de werkvloer.”
Welzijn
“Umango brengt gebruikers elke dag samen tijdens de Team Huddles, de naam voor korte, operationele overlegmomenten. Elke deelnemer kan onderwerpen pinnen of toevoegen aan de agenda. Medewerkers kunnen hun to-do’s delen en bijhouden, en
teams kunnen vaste topics instellen. Tijdens de ‘live huddle’ kan iedereen feedback geven aan elkaar. Individuele medewerkers ontvangen via Umango ook elke dag vijf korte vragen over hun werklast, de kwaliteit van het geleverde werk, de nood aan extra hulp, succesverhalen en hun gemoedstoestand.”
“Met onze oplossing willen we impact creëren in het dagelijks leven en op de loopbaan van elke medewerker”, aldus de co-founders van Umital. “Door dagelijkse herhaling creëer je gewoontes bij de teamleden en zet je een duurzame verandering in gang. Want échte verandering wordt bepaald door hoe mensen samenwerken en hoe ze elkaar beïnvloeden met kennis en meningen”, besluiten Eline Grouwels en Elke Struys.