Jos Raets, advocaat in Wellen, heeft deze week met succes bekomen dat Belgacom (nu Proximus) zijn afgesloten telefoonlijnen op kantoor opnieuw moest aansluiten. De telefoonmaatschappij had de advocaat de wacht aangezegd, omdat die na een betwisting over een factuur, weigerde om het gevorderde bedrag te betalen. “Zowel Belgacom als Telenet, maar allicht ook andere maatschappijen misbruiken hun quasi-monopolie om zonder tussenkomst van de rechtbank, het recht in eigen handen te nemen en zowel bedrijven als burgers gewoon af te sluiten,” aldus Raets. “Als advocaat ervaar ik dit als een grote onrechtvaardigheid en als een gevecht met ongelijke wapens. Vandaar dat ik deze wantoestand wil aanklagen en bekampen, mede in het belang van alle minder mondige burgers die dagdagelijks het slachtoffer worden van gelijkaardige brutale misbruiken.”
In deze zaak ging de discussie over een foutieve facturatie, die naar heel veel communicatie niet tot een oplossing leidde. Dit leidde uiteindelijk tot het afsluiting van de vaste lijnen, faxlijn, mobiele nummers, tv-aansluiting en internet. De rechter in kortgeding (Koophandel Tongeren) oordeelde dat Belgacom alles moest heractiveren binnen de 2 uur na het vonnis, met een dwangsom van 500 euro per uur.