In Sint-Truiden zijn zo’n 100 leerlingen uit het secundair onderwijs een competitie aangegaan die het meest creatieve team heeft bekroond. Chemische ondernemingen als Borealis en Ineos legden de studenten een vraagstuk voor om een bedrijfsgerichte oplossing te zoeken voor een dagdagelijks probleem. Verdeeld in 16 groepen, gingen de leerlingen de uitdaging aan. De winnende ploeg, met studenten uit Sint-Truiden, Diest, Leopoldsburg en Tessenderlo, vond een originele oplossing om in de controlekamer van een bedrijf een beter grafisch overzicht te bekomen.
Deze Creativiteitsmarathon was een initiatief van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) essenscia vlaanderen, de Federatie van de chemische industrie en Flanders DC. Ze willen hiermee het ondernemerschap en de creativiteit bij jongeren aanwakkeren.
“Dit vormt een mooie opportuniteit om de brug te slaan tussen de bedrijfswereld en het onderwijs,” aldus Jos Dessers van Chevron Philips Chemicals International, die de opdracht aan het winnende team gaf. “De leerlingen kunnen hun creatief ei kwijt en de bedrijfswereld krijgt een podium om de jongeren te enthousiasmeren voor de chemische sector. We kregen vandaag een verfrissende kijk op hoe de iPad-generatie informatie absorbeert en voorstelt.”
In de komende 2 jaar zullen Vlajo en essenscia nog meer van deze projecten in Vlaanderen opzetten.