“Hoe we het ook draaien of keren, of één of andere manier moeten we jongeren opnieuw leren werken.” Dat is de stelling van de KMO-laureaten Grete Remen (Damhert) en Mark Decat (Essec), geruggesteund door voorzitter Bert Lambrechts van KMO Contact Limburg, de kmo-poot binnen Unizo Limburg.
Om de twee jaar gaat KMO-Contact Limburg op zoek naar dé KMO-laureaat van de provincie. Grete Remen haalde de onderscheiding binnen in 2008 en werd even later ook de nationale winnaar. Mark Decat werd de Limburgse winnaar in 2010. In een interview met Het Belang van Limburg, houden ze er uitgesproken meningen op na over de huidige krapte op de arbeidsmarkt. “Wij zoeken regelmatig technische profielen”, steekt Mark Decat van wal. “En die vinden we niet of nauwelijks. Het onderwijs speelt hierin een cruciale rol.” Meteen volgt een levendige discusse over de factoren die een rol spelen in deze problematiek. Voor de ene faalt het onderwijs in het afleveren van geschoolden op maat van de bedrijven. Voor de andere kan je niet alles in de schoenen van de leerkrachten schuiven, maar speelt ook de opvoeding een cruciale rol.”
“De meeste ouders zijn bang om hun kinderen in technische of beroepsgerichte opleidingen te sturen”, stelt Grete Remen vast. “Nochtans kan je je geen betere jobzekerheid wensen voor deze richtingen.”
Leren werken
“We moeten onze kinderen opnieuw leren werken”, zegt Bert Lambrechts. “Werken in alle betekenissen: inzet, precisie, afwerking. Het leercontract mag voor mijn part opnieuw gepromoot worden.”
“En toch zullen ook de kmo’s zich moeten aanpassen aan de nieuwe en jeugdige trends”, stelt Mark Decat dan weer. “Sociale media zijn er om te blijven. Als we jongeren willen bereiken zullen we daarvoor met Facebook en Twitter moeten leren omgaan.”
Ook de rol van de VDAB passeert de revue. “Slechts de helft van de kmo’s weet goed wat de VDAB voor hen kan doen”, zegt Bert Lambrechts. “Kmo’s werken traditioneel liever met spontane sollicitaties. Van de andere kant kan de VDAB inspanninngen doen voor de kmo-vacatures. Dat gebeurt al. Maar toch zou de VDAB meer kunnen inzetten op bedrijfsstages en samenwerkingsakkoorden.”
50-plus
De discussie verlegt zich al snel naar een ander heet hangijzer: de 50-plussers. “Het klopt dat het makkelijker en betaalbaarder is geworden om 50-plussers binnen te halen”, zegt Grete Remen. “Maar van de andere kant wordt het bijna onmogelijk om ze te laten gaan. Vandaar dat vele kmo’s huiverachtig blijven om 50-plussers aan te werven.” Mark Decat knikt en staaft dat met een eigen ervaring bij Essec. “Het klikte helaas niet, en het heeft ons een massa geld gekost.”
De Limburgse KMO-laureaat wordt bekendgemaakt op 4 oktober. Kandidaat stellen kan via deze link. Kandidaten voordragen kan bij Grete Remen (grete.remen@damhert.be), Mark Decat (mark.decat@essec.be) of Bert Lambrechts (bert@cocomo.be).