Jonge managers, wijze mentoren. Dat is de naam van een interessant project dat VKW Limburg heeft opgezet om jonge, veelbelovende bedrijfsleiders op individuele basis samen te brengen met ervaren topmanagers. “Ondernemen is immers een zaak van vallen en opstaan,” zegt Marc Beenders van VKW Limburg. “Door ervaringen uit te wisselen, kan je fouten vermijden en een andere kijk krijgen op hoe je de business moet aanpakken. Ook op persoonlijk vlak kan een jonge bedrijfsleider veel opsteken van een doorwinterde manager.”
In deze reeks brengen we u een overzicht van 4 duo’s die aan het programma hebben deelgenomen. Hoe verliep de samenwerking, en vooral: wat hebben ze geleerd? Er zitten ook voor u vast enkele inspirerende voorbeelden tussen!
We gaan van start met ‘jonge manager’ of ‘mentee’ Ron Vaessen, die productiemanager is bij Rofix in Dilsen-Stokkem. Inderdaad, het bedrijf waar de neushoorn voor de Rode Duivels supportert! Ron was gekoppeld aan ‘mentor’ Paul Vanvuchelen, die onlangs zijn job bij Aperam ruilde voor een directiefunctie bij OM Partner.
De eerste vragen waren voor Ron Vaessen:
Waarom wou je meedoen aan het programma? Op welke domeinen wou je (bij aanvang) iets bijleren van je mentor?
Ron: “Een klein jaar geleden in een nieuwe omgeving aan het werk gegaan, namelijk productiemanagement. Daar dit voor mij onbekend terrein was, was ik op zoek naar iemand met jarenlange ervaring, specifiek op dit gebied. Ik had op voorhand uit de lijst al een beeld kunnen vormen wie mijn ideale mentor zou kunnen zijn. De speeddate bracht de bevestiging.”
Hoe verliep de kennismaking? Was er meteen verbondenheid merkbaar?
Ron: “Tijdens de speeddate wist ik onmiddellijk dat ik met Paul wou samenwerken. Tijdens die 5 minuten zag je dat Paul over de nodige ervaring en informatie beschikte die ik nodig had om te kunnen groeien. Daarna was het even uitkijken hoe we tijdens de gesprekken verder gingen, maar ook dat contact verliep zeer vlot.”
Welke thema’s zijn er aan bod gekomen? Zijn er gaandeweg nieuwe items op de agenda geraakt?
Ron: “Paul is een krak in het optimaliseren van productieprocessen en dat is tot nu toe het enige punt wat we besproken hebben. Daar ik geen ervaring had in deze materie was het voor Paul denk ik kinderspel om me te introduceren in deze wereld. De problemen die wij als organisatie vandaag mee maken zijn voor iemand als Paul makkelijk te kaderen, en daar maak ik als jongeling in het vak dankbaar gebruik van.”
Hoe verliepen de contactmomenten concreet?
Ron: “Heel informeel. In het begin was er langs mijn kant natuurlijk nervositeit omdat Paul toch al heel wat bereikt heeft. De gedachte dat hij vrijwillig aan het programma mee doet maakte al veel goed.”
Wat is de beste tip die je op zak hebt gestoken?
Ron: “Vooral het groter geheel bekijken en te ‘cirkelen’ rond de problemen die zich stellen, zodat je de juiste oplossing quasi vanzelf eruit kan pikken, heeft me in veel situaties vooruit geholpen.”
En hoe beleefde mentor Paul Vanvuchelen, Director Customer Solutions bij OM Partner, het programma?
Waarom heb je ja gezegd toen de vraag er kwam om als mentor te fungeren?
Paul: “Omdat ik het fijn vind om te werken met jonge, ondernemende mensen. Als ik met mijn ervaring hen kan helpen om zaken anders te bekijken, waardoor ondernemen voor hen iets leuker of makkelijker wordt, dan steek ik daar graag wat van mijn vrije tijd in. Onze toekomst wordt immers gemaakt door de ondernemers van morgen, dus hen een steuntje geven leek mij zinvol.”
Neem je deze rol ook dagdagelijks op in het bedrijf, m.n. naar eigen medewerkers, familiale opvolgers,…?
Paul: “Ja, ik heb net de overstap gemaakt van een grote multinational uit de klassieke industrie (staalproducent Aperam) naar een snelgroeiend hoogtechnologisch bedrijf (OM Partners, Supply Chain Solution Provider). De instroom van jong-afgestudeerden in deze sector is enorm hoog, en aan deze jongeren richting geven is voor mij een top-prioriteit.”
Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een high-potential?
Paul: “In staat zijn om altijd enkele stappen verder te denken dan op dat moment nodig lijkt, en tegelijk bereid zijn om er al minstens eentje meer te zetten dan nodig is. Op die manier krijg je ‘drive’ in je organisatie, en gaat het hele bedrijf vooruit.”
Verliepen de contactmomenten zoals je zelf had gedacht? Welke aspecten zijn er meer of minder aan bod gekomen?
Paul: “Ja, spontane, informele contacten, vaak vertrekkend vanuit concrete, praktische vragen van Ron, met af en toe een uitstapje richting langetermijnstrategie en toekomstplannen.”
Heb je zelf iets opgestoken van de mentee?
Paul: “Ron kwam op mij zeer gedreven en gemotiveerd over tijdens de speed-date, en dit beeld werd absoluut bevestigd tijdens onze gesprekken. Ron is in de eerste plaats een ondernemer, maar daarnaast beseft hij ook dat management en strategie meer dan ooit nodig zullen zijn, om met zijn bedrijf de competitie ook in de toekomst voor te kunnen blijven.”