Hij runt in alle bescheidenheid een eigen bakkerij in Bilzen, maar toch steekt hij zijn nek uit voor de hele sector: Bert Vangronsveld heeft een heuse academie opgericht met de bedoeling om jongeren warm te maken voor het beroep van bakker, en bij uitbreiding de hele ambachtelijke productiesector.
“Binnen de kleinhandel is de ambachtelijke bakkerijsector in volle transitie”, zegt Bert Vangronsveld. “Er wordt hard aan de boom geschud, onder meer door de digitalisering, het sterk veranderde consumentengedrag (brood en banket worden steeds vaker in de supermarkt gekocht), maatschappelijke trends en technologische ontwikkelingen. Het is moeilijk om in deze omstandigheden stand te houden als ambachtelijk bedrijf. Zeker als dan ook nog de instroom aan jong talent dreigt stil te vallen omdat nacht- en weekendwerk hen afschrikt, en ze zelfs met een bakkersdiploma op zak, toch naar andere sectoren overstappen. En dan kan je twee dingen doen: ofwel aan de zijlijn toekijken en klagen, ofwel het initiatief nemen om met een oplossing voor de dag te komen.”
Vangronsveld kiest voor het tweede. “Wij willen niet alleen onze zaak maar de hele sector positief profileren bij jongeren”, aldus de bakker. “Door hen al op jonge leeftijd te laten kennismaken met de stiel, kunnen ze zelf de vele mooie kanten van het beroep ontdekken. Daarom heb ik de Kinder Academie opgericht. Het is een format waarin de kinderen bij ons op bezoek komen en allerlei praktijkgerichte opdrachten uitvoeren. Tegelijk wordt er voor- en achteraf in de scholen op dit bezoek ingespeeld.” Blikvanger van de Kinder Academie is de mascotte Vince, die de bezoekers meeneemt op avontuur in de bakkerij en ook later in het lessenpakket kan ingepast worden.
Andere bakkerijen en zelfs sectorfederaties hebben intussen al interesse getoond om de methodiek van Vangronsveld over te nemen om ook hun beroep in de kijker te plaatsen.