Het is zeker niet dat vrouwelijke CEO’s minder aandacht krijgen in de pers dan hun mannelijke functiegenoten. Het aantal vermeldingen hangt doorgaans nauw samen met de omvang van de onderneming. Of de CEO zelf als woordvoerder optreedt en als uithangbord van haar bedrijf fungeert, speelt eveneens een belangrijke rol in de persoonlijke media-aandacht. En uiteraard is de actualiteit van de sector bepalend om vaker in het nieuws op te duiken.
Volgens pr-bureau Finn was Sophie Dutordoir (NMBS) de vaakst vermelde vrouwelijke CEO in 2023. Ze wordt op de voet gevolgd door Ilham Kadri (Solvay, nu Syensqo) en de Limburgse Ann Schoubs (De Lijn). Vanuit onze provincie zijn er nog wel een aantal grote namen die in de lijst opduiken, zoals Hilde Essers (H.Essers), Ann Claes (JBC), Inge Neven (VITO), Françoise Chombar (Melexis) Elise Vanaudenhoven (Bristol), Marleen Vaesen (Van De Velde) of An Steegen (Barco).
En helemaal verdiend: ook een aantal straffe madammen die aan het hoofd staan van Limburgse KMO’s. Zo vinden we de namen terug van Karine Valy (La Bottega), Cindy Van Ratingen (Fritel), Kim Vaessen (Climatrix) of Bieke Van Gorp (Fibricheck).
Ze vertellen allemaal knappe ondernemersverhalen, die ook op ons platform Made in Limburg gretig worden gelezen. Vanaf volgende week zetten we trouwens de vrouwelijke ondernemers in onze provincie extra in de kijker. Naar aanleiding van de Internationale Vrouwendag gaan we een maand lang op zoek naar de Strafste Onderneemster van Limburg… Blijf ons volgen: weldra meer nieuws!