Sinds haar broer Raf eind 2022 het bedrijf verliet, staat Michèle Baeten alleen aan het hoofd van de wijn- en drankenhandel die haar vader ooit begon. “Een keiharde business”, zegt ze zelf. “De concurrentie onder handelaars is enorm en de horeca staat zwaar onder druk. Het komt er dus op aan om de klanten unieke voordelen te bieden. Wie wilt overleven is verplicht om in te spelen op hun noden. Je moet een toekomstvisie ontwikkelen die uitgaat van wat er leeft in de sector. En dat doen wij, met heel veel passie en vastberadenheid.”
1.000 klanten
Naast de klassieke wijn- en drankenhandel, die vanuit drie winkels wordt gerund en zowat de helft van de omzet vertegenwoordigt, maakt Baeten het verschil door wijn in inox vaten aan te bieden. Het gaat om zowat 1,25 miljoen liter. “Het was mijn vader die destijds de vergelijking maakte met bier, dat ‘van het vat’ meer werd gewaardeerd dan uit een flesje”, vertelt Michèle. “Op die basis zijn we gestart met een eigen formule van wijn in vaten. We kopen kwaliteitswijn in bulk aan en verdelen die hier in kleinere vaten. Per dag vullen we zo’n 400 vaten af, die worden verdeeld naar horecaklanten in België en Nederland. Stap voor stap hebben we hiermee een trouw cliënteel opgebouwd van intussen zo’n 1.000 zaken. Zij zijn onvoorwaardelijk fan. Er zijn dan ook alleen maar voordelen aan verbonden.”
Een eerste argument is de lagere kostprijs, en dus de hogere marges voor de horeca. “Wie wijn in vaten serveert, bespaart 25 à 30% in vergelijking met wijn uit flessen”, berekent Michèle Baeten. “Het personeel wordt ontzorgd en moet geen kurk verwijderen of leeggoed naar de glasbak brengen, moet geen frigo’s vullen of flessen sorteren… Dat scheelt een flinke slok op een borrel! Gezien het grote personeelstekort in de horeca is het belangrijk dat er geen tijd verloren gaat en dat de medewerkers kunnen bezig zijn met sociale klantencontacten in plaats van met vervelende klussen. Verhoogd werkcomfort, dus.”
1,5 miljoen flessen
Michèle wijst ook op het kwaliteitsverschil. “De wijn in vaten is minstens 25% beter dan die in flessen”, zegt ze. “Hij bewaart langer, is altijd op temperatuur, en omdat hij lekker is, zal er makkelijk een tweede glas worden besteld. Als we op beurzen onze wijnen op vat laten proeven, zullen kenners altijd deze wijn verkiezen boven die op de fles…” Dus rekent ze uit: “Een lagere kostprijs van 25% en een hogere kwaliteit van 25%: dat maakt een wezenlijk verschil, zeker nu de horeca het overal heel zwaar heeft. Ik snap niet dat er zaken zijn die hier géén gebruik van willen maken, want ons aanbod is helemaal afgestemd op de concrete behoeften van onze klanten.” Een erg duurzaam concept, op de koop toe. “Tel maar uit: er worden ongeveer 1,5 miljoen glazen flessen niet in de handel gebracht omdat wij leveren in hervulbare, inox vaten”, aldus de CEO. “Een gigantisch verschil met directe impact op het milieu en de energieconsumptie.”
“Zowat 80% van de wijn die verkocht wordt in brasserieën is huiswijn”, zegt ze. “Er is dus een hoge rotatie in dat product, waardoor een vat snel afgetapt is. Gemiddeld wordt één vat 9 keer per jaar herbruikt. Voor de meer exclusieve wijnen kan er dan nog altijd een fles worden bovengehaald en ontkurkt worden aan tafel. Dat is een deel van de beleving. Maar voor een eenvoudig, gewoon lekker en goed gevuld glas, hoeft die hele show niet. Dat kan je gewoon aan de toog vullen, rechtstreeks vanuit het vat, en zo op tafel zetten. Iedereen content.”
Verdienen op Aperol
Baeten Vinopolis brengt trouwens ook andere dranken in vaten op de markt. “Een vaatje Aperol Spritz, daar valt best wel iets mee te verdienen”, weet Michèle Baeten. “Het kost de uitbater nog geen 2 euro, en hij verkoopt het voor bijvoorbeeld 10. Dat is een mooie marge in tijden dat de horeca voortdurend op zoek is naar rendement. In feite zouden alle ‘high runners’ best in deze formule verkocht worden. Die ‘awareness’ in de sector laten doordringen: dat is onze missie.”
Rooskleurig
Michèle Baeten heeft ook de ambitie om het concept internationaal uit te rollen. “Uiteraard zouden ook de horecazaken in het buitenland baat hebben bij onze wijn in vaten. We bekijken dus zeker de mogelijkheden in een ruime straal rond Maaseik. Alleen: hoe verder je gaat, hoe duurder het transport en hoe minder milieuvriendelijk de leveringen worden. Daarom is een goede kostcalculatie belangrijk. Want net zoals onze horecaklanten is het ook voor ons een kwestie van goed te tellen en de juiste verhouding te vinden tussen een eerlijke prijs en een topkwaliteit en service. Tot dusver doen we dat goed, vind ik. En als we slagen in onze ambassadeursrol om het systeem in vaten verder uit te breiden, zijn we sterk gewapend voor een mooie toekomst. Rooskleurig, rood of wit… U zegt het maar!”