VOORUITBLIK: Liof-baas breekt lans voor MKB'ers (KMO's) die NIET horen bij Limburgse speerpunten

VOORUITBLIK: Liof-baas breekt lans voor MKB’ers die NIET horen bij Limburgse speerpunten

Meer aandacht (en geld) voor de grote groep Limburgse MKB-bedrijven die niet zozeer passen bij de economische speerpunten (hightech materialen, medische toepassingen, zonnestroom) van allerlei instanties zoals de provincie. Directeur Jérôme Verhagen van Industriebank Liof wil voor die bedrijven ‘een lans breken voor innovatie-ondersteuning’.

Zo stelt hij in zijn vooruit- en terugblik 2010/2011 met WijLimburg.nl. Lees hieronder zijn zes antwoorden op onze vragen. Eerdere afleveringen klik hier . 
1. Wat was uw zakelijk hoogtepunt in 2010?
Voor LIOF was 2010 een recordjaar wat betreft aantal investeringen in startende bedrijven. Uiteraard heeft  onze studenten ondernemerscompetitie LIOF Yeah daarin een belangrijke rol gespeeld; nota bene met twee nieuwe vestigingen vanuit de Randstad. Met het oog op krimp en vergrijzing is de passie en de drive van deze jonge ondernemende mensen precies wat Limburg nodig heeft.

2. Wat was uw zakelijk dieptepunt in 2010?

Ook in 2010 hebben wij in onze portefeuille met faillisementen te maken gehad en dat gaat je bepaald niet in de kouwe kleren zitten. Ondernemer en LIOF gaan tot het uiterste en als het dan toch nog fout gaat is dat een echt dieptepunt.

3. Gaat 2011 beter voor u worden?

In de eerste helft van 2010 bleven de groei- en uitbreidingsinvesteringen van bedrijven nog achter. Maar in de tweede helft gaven deze weer een stijgende lijn te zien.  We gaan ervan uit dat deze tendens in 2010 zal doorzetten en er dus weer breed sprake zal zijn van groei.

4. Wat moeten Limburgse ondernemers in 2011 anders gaan doen?

De wereld verandert in razend tempo. Belangrijk is dat ondernemers sterk gefocust blijven op een niche waarmee ze ook internationaal kunnen excelleren. Groei en export moet de ambitie zijn. En ook nog meer ambitie om met anderen samen kennis te ontwikkelen die doorbraken moet opleveren  in product, dienst, in markt, in proces, in organisatie èn in keten.

5. Wie is volgens u de Limburgse ondernemer van het jaar 2010?

Zonder anderen tekort te willen doen gaan wij voor de familie Linssen van Linssen Yachts in Maasbracht. Een familiebedrijf met een voor een recessie uiterst gevoelig product. Een bedrijf dat altijd snel en wendbaar is geweest en dus tijdens de recessie de tering naar de nering heeft gezet maar ook is blijven vernieuwen en innoveren. Aan het eind van 2010 vond de familie de tijd rijp om het stokje door te geven van de tweede naar de derde generatie. Een succesvol, zelfscheppend, innovatief, zelfstandig Limburgs familiebedrijf. Met LIOF als aandeelhouder. Mooier kan het bijna niet.

6. Als u nu geen bedrijf had maar wel 1 mln euro, waar zou u die in steken?

Hoewel we enerzijds pleiten voor aanbrengen van focus, en dus investeren in de sterke campuspunten in Limburg,  zouden wij toch ook een lans willen breken  voor innovatieondersteuning voor al die innoverende MKB’ers die niet direct aansluiting hebben bij de Limburgse speerpunten. We moeten oog hebben voor kansen en mogelijkheden die nog niet algemeen worden erkend. Ook daar kunnen kiemen voor kansrijke ontwikkelingen ontstaan. Dit generieke segment valt nogal eens tussen wal en schip en heeft dus onze ondersteuning meer dan nodig. 
 

Bron: wijlimburg.nl. Overgenomen met toestemming.