energie

Voorschotten voelen aan als boerenbedrog

Uit een bevraging bij 286 Limburgse kmo's blijkt dat ondernemers geen vertrouwen hebben in de voorschotten die hen aangerekend worden voor gas en elektriciteit. "Niet vreemd als je voorschot bijvoorbeeld verviervoudigt zonder dat daar bijkomende details over aangeleverd worden", reageert Bart Lodewyckx van Unizo Limburg. "Veel ondernemers voelen de aangerekende voorschotten aan als willekeur, waardoor veel liquide middelen uit het bedrijf stromen die ondernemers goed kunnen gebruiken."

De ondernemers zijn het vertrouwen in hun energieleveranciers kwijt. Toch zijn ze nog niet massaal op zoek gegaan naar een alternatief. “Wij zijn verwonderd dat 8 op de 10 ondernemers de voorbije 6 maanden geen offertes heeft ontvangen of opgevraagd”, aldus Lodewyckx. “En 3 op 4 ondernemers heeft nog geen gebruik gemaakt van prijsvergelijkingsmodules. Vreemd, want daarmee weten ze nochtans of het de moeite loont om over te stappen naar een andere leverancier. Uiteindelijk zit dan ook 85% nog altijd bij dezelfde leverancier als 6 maanden geleden.”

Een ander voorbeeld van de gelatenheid bij onze kmo’s, is het feit dat 3 op 4 dezelfde leverancier kiest voor elektriciteit als voor gas, terwijl ze weten dat een opsplitsing een belangrijk voordeel kan opleveren. “Wie er wel rekening mee houdt, kan nochtans 2 keer voor de meest voordelige kiezen”, weet Lodewyckx.

Een besparing zou welgekomen zijn. “Noodzakelijk zelfs”, stelt de Unizo-directeur. “Vandaag zegt 1 op 4 van de bevraagde kmo’s verlies te maken door de hoge energiekosten. Daarvan zegt de helft dat ze daardoor in financiële problemen komen. Ter compensatie moeten ze dan op andere dingen besparen, zoals arbeidskosten en investeringen, of hun aanbod en openingsuren gaan beperken.”

Unizo Limburg deelt op basis van de bevraging de kmo’s op in 3 grote groepen: “Zij die het verlies door de energiekosten slikken, zij die overal gaan besparen en zij die de kost doorrekenen aan hun klanten. Ook al is dat laatste niet overal een optie, omdat die klanten zelf ook veel hogere kosten hebben.”

Conclusie? “Het is voor ons duidelijk dat onze ondernemers -nog meer dan in het verleden- erop attent moeten gemaakt worden dat ze meer actie moeten ondernemen om de negatieve invloed van de gestegen energiekosten te beperken”, besluit Bart Lodewyckx.