Pascale De Mieter benadrukt dat ze als werknemer van het bedrijf vele jaren aan de kar heeft getrokken en Coastair mee groot heeft gemaakt. Vooraleer aan een nieuw professioneel hoofdstuk te starten (ze werkt dus niet meer voor Coastair), staat ze erop dat de ware toedracht van het faillissement naar boven komt: “Allereerst werden onze inkomsten sterk beïnvloed door geopolitieke spanningen, waardoor de vraag naar onze diensten afnam”, zegt ze in een reactie. “Daarnaast leidde inflatie tot aanzienlijk hogere operationele kosten, met name op het gebied van energie en personeel. Maar het meest destructieve element was ons nieuwe project, de 10.000 m² grote loods, die bedoeld was als een waardevolle aanwinst voor onze klanten en ons bedrijf. Helaas bleek dit een financiële nachtmerrie te zijn vanwege ernstige constructiefouten, waardoor wij enorme verliezen leden.”
“De loods kampte met verschillende problemen, zoals waterlekkages, een gaslek, en structurele fouten, die allemaal onze operationele capaciteit ernstig belemmerden. We hebben zelfs niet langer de financiële middelen om de bouwheer juridisch aan te pakken vanwege deze catastrofale fouten.”
Over het uitblijven van een externe partner, zegt het voormalige directielid: “We hadden serieuze interesse van investeerders, maar zodra ze ter plaatse kwamen en de toestand van de loods zagen, trokken ze zich terug. Dit is een scenario dat ik in mijn 23 jaar in de branche nog nooit heb meegemaakt.”
En De Mieter besluit: “Het is van het grootste belang dat dit verhaal correct wordt weergegeven, zodat bedrijven die zich inzetten voor hun werknemers en gemeenschap niet onterecht worden geschaad. In 2022 hebben we zelfs de derde prijs behaald voor beste werkgever in de transport- en logistieke sector. Het faillissement van Coastair was niet het gevolg van slecht beleid, maar eerder van omstandigheden buiten onze controle en ernstige fouten van derden.”