Een dilemma waar veel bedrijven mee worstelen -zo blijkt uit de vragen die ondernemersorganisaties te verwerken krijgen- is het al dan niet investeren in marketing en communicatie. Zet je de lopende campagnes on hold? Of is dit juist wel het goede moment om te investeren in je profilering? We vroegen het aan Tamara Bergmans van Kingfisher Marketing uit Genk.
“We zien momenteel 3 reacties”, zegt ze. “Een aantal bedrijven vluchten weg en draaien de kraan volledig dicht. Andere doen het tegendeel, en vechten met alle middelen om uit de crisis te geraken. En een derde groep verstijft. Het zijn marketingmanagers en bedrijfsleiders die zoals konijntjes bij fel licht, schrik krijgen en geen beslissing nemen. Ze wachten af, maar zo ontlopen ze het risico niet om overreden te worden…”
Sterk
En dus? “Geen beslissingen nemen en stilstaan is geen optie. Dan laat de concurrentie je gewoon ter plaatse. Uiteraard is het goed om eerst na te denken en de situatie goed in te schatten. Maar alleen als voorbereiding op een weldoordachte beslissing. Het advies is om nu heel aanwezig te zijn. Om veel te communiceren en je te tonen als een sterk bedrijf dat ook in moeilijke omstandigheden een optimale service kan leveren.”
Flexibel
De toon van de communicatie moet volgens Tamara Bergmans positief zijn. “Crisismomenten zetten bedrijven aan tot creativiteit. Ze gaan out of the box denken, nieuwe producten en diensten lanceren, hun logistiek anders aanpakken, enzovoort. Dat je als bedrijf inspeelt op online shopping, thuisleveringen of afhaalservice: dat moet je communiceren. Door je te tonen als innovatief, flexibel en klantgericht kan je zaken doen en verloren omzet goedmaken.”
Meer tijd
“Het is ook goed om weten dat klanten en potentiële klanten in deze coronacrisis wat meer tijd hebben om content te bekijken en te lezen. Ze maken van de situatie gebruik om bij te leren, om leveranciers te evalueren en nieuwe opportuniteiten te ontdekken. Wie nu dus niet zichtbaar aanwezig is, zal later over het hoofd worden gezien als de economie opnieuw aantrekt en er volop bestellingen worden geplaatst.”
Tik Tok
Conclusie? “Zet zeker je marketinginspanningen verder, maar heroriënteer ze naar de actuele noden van de klant, bijvoorbeeld naar je online aanbod. Pas ook je tone-of-voice en call-to-action in deze richting aan. En probeer zeker nieuwe vormen van communicatie uit: organiseer een webinar, neem een filmpje op voor Tik Tok of post een white paper op LinkedIn. Hoe je het doet, maakt niet uit, maar blijf in ieder geval communiceren!”