Limburg is een nieuwe wijn rijker. Wijnbouwer Ghislain Houben van Domein Hoenshof (rechts op foto) en chef Alex Clevers (links) van sterrenrestaurant Vivendum in Dilsen-Stokkem hebben hun nieuwe brouwsel ‘Cuvée Vivendum’ voorgesteld. Een wijn die speciaal op maat van het restaurant is samengesteld. En een manier om je te onderscheiden van andere restaurants, aldus de initiatiefnemers. Ghislain Houben is niet alleen professor economie aan de UHasselt (gespecialiseerd in onder meer kmo’s, de fruitsector en… horeca), hij is tevens wijnliefhebber en -bouwer.
Met de wijnen van zijn Domein Hoenshof in Borgloon kaapten Houben en zijn kompaan Marc Henderix zopas nog twee prijzen weg in de race naar de titel van ‘Beste Belgische wijnen’. Nu wordt dus een nieuw hoofdstuk aangesneden in de Limburgse wijngeschiedenis. In het sterrenrestaurant Vivendum in Dilsen-Stokkem werd de gelijknamige cuvée voorgesteld. Op maat gemaakt naar de wensen en smaken van chef Alex Clevers, zijn vrouw Marianne en zijn sommelier.
Assemblage
“De Cuvée Vivendum is een blend geworden van de cépages Merlot en Cabernet Cortis. Beide druivensoorten zijn in 2005 aangeplant op het wijndomein Hoenshof, en zijn beide bestemd voor rode wijn. En dat is geen evidentie in ons klimaat,” zegt Houben.
De sterrenchef is alvast in zijn nopjes met zijn cuvée. “Wij zijn altijd op zoek naar streekproducten van hoge kwaliteit. Met deze wijn in ons aanbod – die we vooral willen opnemen in ons gamma van aangepaste wijnen – kunnen wij het verschil maken met andere restaurants. Want voor wijnen moeten wij ons meestal houden aan het aanbod op de markt. Nu hebben we een wijn in huis die perfect past bij de creativiteit van mijn menu’s.”
Innovatie
Maar er zit meer achter dit verhaal. “Vakmanschap en kwaliteit zijn twee dingen die vroeger vanzelf zorgden voor zakelijk succes”, weet professor Houben. “Maar tegenwoordig is de beleving zeker zo belangrijk. Horeca is veel meer geworden dan eten op tafel zetten. Ook in de horeca is innovatie onmisbaar om de storm die nu al jaren door de sector woedt, te overleven.”
Chef Clevers is het er helemaal mee eens. “Met dit project willen we zowel bedrijfsmatig als gastronomisch verder innoveren. Op deze manier kunnen we ons in de tophoreca onderscheiden.”