De traditie van Limburgse ondernemers die wijn maken, is nog niet zo oud. Toch worden hun producten op internationale schaal geprezen. “Om ook de Limburgers zelf te laten kennismaken met de topwijnen van hier, hebben we een bijzondere verkenningstocht opgezet”, zegt Jan Gorissen van JCI Hasselt. “Tijdens de lock-down is het belangrijk om lock-aal te kopen. Vandaar dat we zondag een virtuele tour langs 7 Limburgse domeinen opzetten, terwijl je gelijktijdig van de wijnen kunt proeven.”
JCI Hasselt heeft Moederdag uitgekozen om de digitale wijnroute te bewandelen. Er kunnen 3 pakketten wijn worden besteld via de webshop. (Wie dat voor donderdag doet, ontvangt tijdig een thuislevering). Een deel van de opbrengst gaat trouwens naar het goede doel.
Vervolgens wordt zondag op de website van Het Belang van Limburg de virtuele tour uitgezonden. Dit zowel met vooraf opgenomen filmpjes als met livestreams vanuit de 6 geselecteerde domeinen: Sassenbroek, Aldeneyck, Clos d’ Opleeuw, De Caybergh, Genoels-Elderen, Crutzberg en Gloire de Duras. Specialisten Geurt van Rennes en Peter Colemont geven live tekst en uitleg bij de beelden. Uiteraard kan je tijdens deze virtuele rondleiding proeven van je eigen flessen.
Het initiatief past in het project ‘Lockaal’ dat JCI Hasselt heeft opgezet.
“Als ondernemende jongeren willen we de wereld positief vooruit helpen”, zegt voorzitter Jan Gorissen. “En hoe kunnen we dat beter dan Limburg en zijn topproducten te koesteren? Met ‘Lockaal’ springen we op de digitale trein, wat door de coronacrisis nu even niet anders kan. Maar ook daarna is de promotie van lokaal ondernemerschap voor ons van groot belang.”