De Trends Gazellen worden geselecteerd op basis van cijfers (toegevoegde waarde) en de positieve invloed op het ondernemersklimaat. Zowat 2.500 ondernemingen worden daarbij naar voor geschoven als snelle groeiers. “Het is zeker niet alledaags dat een bedrijf vijf jaar op rij genomineerd wordt”, aldus de organisatie. “Doorheen de jaren zijn er 1.377 bedrijven die hier in geslaagd zijn, of 2,5% van alle ondernemingen op nationaal vlak. Daarbij amper 4 communicatiebureaus in de laatste 22 jaar, en ééntje uit Limburg: dus best wel een unieke prestatie van Expliciet.”
“Die erkenning is fijn, maar voor ons geen doel op zich”, aldus de zaakvoerders van het 10 jaar oude bureau. “Wij hebben de laatste jaren hard gewerkt aan het uitbouwen van een sterk team en aanbod, wat automatisch leidt tot een sterke groei. Uiteraard zijn we er fier op, maar we hadden geen idee hoe uniek dit was. Dat maakt het extra mooi.”
Expliciet wil alvast blijven investeren om op de ingeslagen weg verder te gaan. “De constante verbetering van onze dienstverlening, een verbreding van ons aanbod en sterke opleidingen van onze marketingexperten intern: dat zijn de domeinen waarin we progressie gaan maken”, verduidelijken Martens en Princen.
Het bureau wil overigens ook zijn maatschappelijke rol opnemen. Zo werden de giften die de gasten op het feest van het 10-jarig bestaan hadden bijeengebracht, omgevormd tot een studiebeurs voor studenten Communicatie en Marketing aan Hogeschool PXL. “We weten dat er studenten zijn die het financieel moeilijk hebben en zo willen we toch enkelen meer kansen geven om een straffe marketeer of communicatiemedewerker te worden”, besluiten de zaakvoerders van Expliciet.