Voka-HR-Award-VanHavermaet-20201112-WEB-014

Vier voorvechters van prachtige profielen

Democo Group, Ethias, Idearte en Stad Genk: één van hen gaat op 19 november aan de haal met de Limburgse HR-Award. Ze zijn volgens de vakjury van Voka toonbeelden om talent aan trekken én te behouden. "Mensen overtuigen met een vet loon en een dikke bedrijfswagen is voorbijgestreefd", zegt Johann Leten. Really?

De Hasseltse bouwgroep Democo, verzekeraar Ethias, het Truiense communicatiebureau Idearte en Stad Genk zijn de 4 finalisten die op 19 november tijdens de Dag van de HR, strijden voor de Limburgse HR-Award. Het zijn volgens de jury vier schitterende praktijkvoorbeelden die inzetten op innovatie met impact, vanuit een eigen HR-visie en strategie. “Ze nemen concrete initiatieven in een authentieke organisatie waar werkgeluk en duurzame inzetbaarheid zeer serieus worden genomen.” En dus zal één van hen de opvolger worden van Van Havermaet (foto).

In die zin zijn het inspiratiebronnen die de War for Talent slim aanpakken. “Vroeger was een vet loon met een dikke bedrijfswagen de manier om de juiste profielen aan te trekken”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka-Limburg. “Maar vandaag kan je er nauwelijks de juiste mensen mee overtuigen en zeker niet behouden. Loon is een ‘hygiënefactor’ en valt dikwijls pas op als het niet in orde is. Het is een noodzakelijke, maar geen voldoende voorwaarde voor motivatie in de job. Het loonbeleid moet natuurlijk wel correct en marktconform zijn. Als het dat niet is, kan je wel mensen demotiveren en verliezen. Zeker bij de jonge generatie spelen heel veel andere motivatoren: werkgeluk, zingeving, autonomie, goede relaties met collega’s en leidinggevenden, persoonlijke ontwikkeling, enzovoort.”