Na de houten en de metalen vaten om bier te transporteren, staat de volgende generatie voor de deur. Cardiff, een bedrijfje uit Zonhoven dat door 2 jonge ingenieurs werd opgestart, heeft nu een vat uit kunststof ontwikkeld dat ecologischer, goedkoper en lichter is dan de traditionele verpakking. Bovendien wordt de houdbaarheid van het bier aanzienlijk verlengd. Vanuit de investeerderskant wordt veel verwacht van het product. LRM, Ark Angels Fund en 2 business angels van BAN Vlaanderen leggen samen 1,15 miljoen euro op tafel om Cardiff alle groeikansen te geven.
“Dat het metalen biervat geen perfecte oplossing is voor de export van bier, is algemeen bekend in de sector”, zegt Geert Standaert, ceo van Cardiff. “Zo is een vat dat geëxporteerd wordt naar Amerika gemiddeld 1,5 jaar onderweg. Bovendien is het niet zeker dat het wel ooit terug komt, omdat de schrootwaarde van het vat hoger ligt dan het statiegeld. Ieder vat dat niet terugkomt, is dus een flinke streep door de rekening van de brouwer.”
Na een intense ontwikkelingsperiode is het team van Cardiff erin geslaagd om als alternatief het biervat van de derde generatie te ontwikkelen. Houdbaarheid van het bier, productieprijs, robuustheid en ecologie zijn de voornaamste voordelen. Het vat heeft bovendien dezelfde aansluitingen dan de metalen broertjes, en kunnen dus makkelijk hun rol overnemen. Cardiff staat klaar om deze kunststof vaten in massaproductie te brengen en wereldwijd bij brouwers te gaan aanbieden. Met de investering van 1,15 miljoen wordt die kans nu geboden.