Patrick Baillien van drukkerij Baillien

Verkiezingen leggen druk op drukkerijen

De meeste affiches, boekjes, flyers en kaartjes zijn gedrukt, geplakt en gebust. Niet alleen bij de grafische bedrijven en reclamebureaus kunnen ze nu even uitblazen, ook bij de Limburgse drukkerijen draaien de machines weer op een normaal toerental. “We hadden overvolle orderboekjes, véél meer dan bij de federale en Vlaamse verkiezingen”, zeggen de Limburgse drukkers in koor.

Patrick Baillien van de familiale drukkerij Baillien-Maris in Hasselt heeft overuren gedraaid. “Het is veel drukker dan gewoonlijk geweest”, zegt hij. “Verkiezingen zijn een zegen voor ons. Wij beginnen al met prospectie in het begin van verkiezingsjaren en leggen de eerste contacten op de nieuwjaarsrecepties. Dat loont”, lacht Baillien. “Ik schat dat we ongeveer 25 procent méér hebben gedraaid dan gewoonlijk.”

Bij de drukkerijcombinatie Haletra-Leën in Houthalen-Helchteren rekent Stijn Leën op een stijging van de omzet van 10 tot 15 procent. “Extra drukwerk voor verschillende partijen”, zegt Leën. “Bij de federale en Vlaamse verkiezingen was dat niet het geval. Ik vermoed dat er dan meer campagne wordt gevoerd via de sociale media. Bij lokale verkiezingen ligt dat duidelijk anders. Dan worden er ook meer huisbezoeken door de kandidaten gedaan. We hebben inderdaad wel extra uren gedraaid.”

Ook bij Drukkerij Hendrix in Peer hebben de verkiezingen voor extra orders gezorgd, maar raar genoeg, meer van buiten Limburg. “Een verklaring hebben we daar niet voor”, lacht Kathleen Hendrix. “Maar vergeleken met zes jaar geleden was het zeker geen overrompeling.” Benieuwd wat dat over 6 jaar gaat geven…