In zijn brief aan de werknemers van Ford Genk wil directeur Philippe Verbeeck de ongerustheid wegnemen die momenteel veel van zijn mensen bezighoudt. Hij doet dit onder meer door te stellen dat het vooropgestelde productievolume voor 2013 gelijkaardig aan 2012 zal zijn, en dat het de bedoeling is om de fabriek open te houden tot eind 2014. De brief is tevens een antwoord op de vragen die de militanten van de toeleveranciers beantwoord willen zien vooraleer te praten over het opheffen van de blokkades.
Verbeeck dankt in de eerste plaats de werkwillige medewerkers, voor het respecteren van de uitslag van het referendum. Verder zegt hij alles te doen om zo snel mogelijk opnieuw auto’s te gaan bouwen. “Momenteel werken we met alle partijen om zo snel als mogelijk terug tot een normale, stabiele situatie te komen.”
Zijn voornaamste doel is om de sereniteit in en rond de fabriek te doen terugkeren. Daarbij herhaalt Verbeeck dat de productie zeker niet stopt na het eerste kwartaal, maar er nog het hele jaar door auto’s zullen gemaakt worden. “Momenteel ligt het geplande productievolume in de dezelfde lijn als in 2012”, zegt Verbeeck. “Hierbij willen we ook nog eens duidelijk stellen dat het plan is en blijft om tot einde 2014 wagens te blijven bouwen in Genk.”
De directeur belooft tevens op korte termijn werk te maken van een sociaal akkoord. “De Company (Ford, nvdr) zal zich maximaal inzetten om samen met de vakbonden een akkoord uit te werken dat u zo snel als mogelijk duidelijkheid geeft. Wij streven ernaar om nog dit kwartaal een akkoord te bereiken.”
Of dit zal volstaan om maandag de productie te hervatten, is nog maar de vraag. Het productieschema is nu zo aangepast dat er volgende week in principe 5 dagen zal gewerkt worden. De vakbonden van de toeleveranciers doen tot slot nog een extra inspanning om de communicatie tussen de Ford-directie en de mensen aan de stakersposten te laten doorstromen.