MIL_CD2_759x500

Veiligheid op de werkvloer dankzij sterke communicatie

Veiligheid op de werkvloer is een must in elk bedrijf. Des te meer als je organisatie een productieafdeling heeft. Kingfisher marketing doet het belang van veiligheidscommunicatie uit de doeken en geeft tips.

Minder ongevallen
Veiligheid op de werkvloer gaat hand in hand met risico- en veiligheidsbewustzijn. Investeer je in interne preventiecommunicatie? Dan verhoog je het bewustzijn van je medewerkers op risico’s op de werkvloer. Bewustzijn creëert aangepast en veiliger gedrag. Het resultaat? Minder ongevallen.

Veiligheidsdriehoek van Heinrich
Om dat veiligheidsbewustzijn te vergroten en onderbouwen, is er de welbekende ‘Driehoek van Heinrich’. Het model toont de verhouding aan tussen ongevallen zonder letsel, met een licht letsel en ongevallen met een zwaar letsel.

Veiligheidsdriekhoek van Heinrich

De theorie stelt dat je zware ongevallen kan terugdringen door te focussen op de kleinere zonder letsel. Een gedragsverandering bij de medewerkers is daarvoor altijd de basis.

Veiligheid = bedrijfscultuur
Door actief te communiceren over veiligheid en veiligheidsmaatregelen naar je medewerkers, maak je veiligheid onderdeel van de bedrijfscultuur. Investeer in een interne preventie- en veiligheidscampagne vanaf dag één. Zo worden je medewerkers gewoon aan de communicatie en passen ze de veiligheidsmaatregelen vanzelf toe, uit gewoonte.

Benieuwd hoe je een preventiecampagne op poten zet? Kingfisher marketing deelt tips.

Tips voor een sterke veiligheid- en preventiecampagne

  1. Betrek en motiveer je medewerkers
    Wanneer je je als medewerker betrokken en verbonden voelt met de organisatie waar je werkt, durf je eerlijker te zijn. De medewerker gaat dan sneller iemand aanspreken op een onveilige situatie. Ze zijn niet bang voor negatieve reacties en dragen zo vanzelf bij aan meer veiligheid.
  2. Communiceer gericht en duidelijk
    Veiligheidsvoorschriften zijn vaak geschreven in archaïsche taal en vaktermen. Onduidelijk voor iedereen die er ook écht mee aan de slag moet. Vertaal de risico’s naar de werkpost waar het relevant is. Communiceer enkel wat nodig is en vermijd de dikke veiligheidsdraaiboeken.
  3. Visualiseren is leren
    Vloerstickers, posters of video’s, door risico’s en maatregelen te visualiseren blijven ze beter hangen. Weg met die ellelange tekst, kies voor krachtige beelden om de boodschap over te brengen.
  4. Herhaling, herhaling, herhaling
    Een korte campagne over veiligheid op de werkvloer heeft weinig effect. De sleutel? Herhaling! Zorg voor meerdere contactmomenten met de maatregelen in de productieomgeving en herhaal de boodschap. Zo blijven je medewerkers alert en wordt veiligheid onderdeel van de bedrijfscultuur.

 

Als strategisch marketingcommunicatiebureau bieden we expertise en ondersteuning aan gedurende jouw duik in het diepe. Sla jij meteen de juiste vis aan de haak? Wij als Kingfishers wel. We gaan op een doordachte maar vooral realistische manier te werk, met veel passie en goesting voor het vak.