Nieuwe werknemers vinden is vandaag aartsmoeilijk. Zeker voor de instanties die op de klassieke manier het rekruteringsproces doorworstelen. “HR-diensten die op zoek moeten naar nieuwkomers, beperken zich vaak tot het afbellen van de lijsten die bij de VDAB beschikbaar zijn”, zegt Sarah Porco van Umani Group in Hasselt. “Ze zitten urenlang langs de kant om in een droge vijver te vissen. En dat werkt natuurlijk niet, tot grote frustratie van de bedrijven die tevergeefs rekenen op de kunde van de HR-professionals die ze inschakelen.”
Recruitment marketing, of een creatieve aanpak waarmee toch het verschil kan gemaakt worden, is dan ook een absolute vereiste. “Maar die vaardigheden hebben lang niet alle rekruteerders in de vingers”, zegt Dirk Vanstipelen van SyntraPXL en PXL-NeXT. “Ze denken nog vaak verkeerdelijk dat zij de medewerkers moeten selecteren, terwijl vandaag de werknemers zelf bepalen waar ze willen werken. Het komt er dus op aan om via de juiste marketinginstrumenten de doelgroep te bereiken en hen warm te maken om in te gaan op de vacature.”
“Het is bijvoorbeeld mogelijk om de vacante functie anders te omschrijven en met creatieve copywriting de vacature aantrekkelijk te maken”, zegt Hervé Van De Weyer, opleidingshoofd Communicatiemanagement bij PXL Media & Tourism. “En ook digitaal zijn er heel wat moderne tools voorhanden om de rekrutering helemaal anders aan te pakken.”
Sarah Porco heeft nog een tip: “Misschien loopt de witte raaf nu gewoon al rond in de eigen organisatie? Door intern de functies te herbekijken en die te matchen met de competenties van de bestaande medewerkers, kan je al enorme stappen vooruit zetten.”
Alle tips om creatief te rekruteren werden in een opleiding gegoten die op 8 november van start gaat op de Corda Campus. “We mikken op de doelgroep van HR-professionals die zich verder willen bekwamen in deze nieuwste vormen om mensen aan te trekken”, aldus nog Dirk Vanstipelen. “Het gaat om avondsessies die in hybride vorm te volgen zijn. Het is heel hands-on, met een case die door de deelnemers moet uitgewerkt worden. Er zijn ook diverse coaching- en feedbackmomenten met de docenten, zodat de informatie direct toepasbaar is in de eigen onderneming.”