Speculoospasta van Vermeiren Princeps op het schap bij Colruyt
Speculoosfabrikant Vermeiren Princeps groeide het jongste decennium als kool. En toch doet de naam bij de gemiddelde Belg niet altijd een belletje rinkelen. De verklaring is simpel en dubbel: enerzijds is de groei hoofdzakelijk gestoeld op export naar het (verre) buitenland, anderzijds trad Vermeiren Princeps regelmatig op als white label-producent.
Het voorbije jaar vlakte de groeicurve plots af. Corona? Ja, corona. “De horeca is één van onze belangrijkste afzetmarkten. Als wereldwijd horecazaken de deuren sluiten, voelen we dat uiteraard tot hier”, zegt Steven Vavedin. “Gelukkig compenseert de retail die terugval voor een stuk. We blijven echter niet met en bij de pakken zitten, en zetten een strategische koerswijziging in. Voortaan bouwen we ons eigen Vermeiren-merk terug verder uit. Zo streven we naar 20% van het marktaandeel in de speculoospasta. Om die ambitie waar te maken, hebben we geïnvesteerd in een derde productielijn. Zo zijn we klaar voor de groei van ons eigen merk en anticiperen we op de revival van de (wereldwijde) horeca.”
Vermeiren Princeps werd opgericht in 1919 en is goed voor 15 miljoen euro omzet. Er werken zo’n 30 mensen. De koekjes en pasta worden voor 80% geëxporteerd naar meer dan 25 landen in Europa, Amerika, Azië en Afrika.