Je voelt een zeker gevoel van opluchting wanneer Jordy Kollenburg het verhaal van de overname door Vasco vertelt. Opluchting na een gevecht om zijn kindje levend te houden. Maar misschien ook wel een beetje weemoed, omdat hij de opvoeding voor een stukje moet uitbesteden.
Een aantal jaren geleden besloot Kollenburg als ondernemer het roer om te gooien. Tien jaar een eigen aannemersbedrijf leiden had zijn rug kapotgemaakt. Hij richtte in Houthalen het bedrijf Spectra op en kwam op de proppen met de Raio, een infrarood verwarmingstoestel dat aanvoelt zoals de aangename zonnewarmte. Het paneel van 4,5 centimeter dik kun je als consument gewoon tegen het plafond of de muur bevestigen en in het stopcontact steken. De Raio was in 2020 echter nauwelijks geboren toen corona uitbrak. Wat volgde, was een overlevingsstrijd. Gelukkig vond Kollenburg gehoor bij zowel de Limburgse investeringsmaatschappij LRM als bij ondernemer Ismaël Ben-Al-Lal. Ben-Al-Lal, die met zijn investeringsvehikel U2P kansen geeft aan innovatieve ondernemers met een duurzaam idee.
Lees ook: Spectra spekt de kas voor ontwikkeling van verwarming
Bloed, zweet en tranen
“Intussen produceren we een 600-tal toestellen per jaar voor de Belgische en Nederlandse markt. De productie deden we in het begin met jobstudenten in Houthalen, maar gebeurt nu in een beschermde werkplaats in het Nederlandse Panningen”, zegt Kollenburg, die begon te dromen van marktuitbreiding richting Scandinavië. “Om op te schalen was er echter weer een grotere partner nodig.” En toen kwam Vasco in beeld, het vroegere bedrijf van Jos Vaessen dat intussen was verkocht aan de Zwitserse groep Arbonia. “Het heeft me echt bloed, zweet en trainen gekost. Ik ben all in moeten gaan met mijn eigen geld. Maar nu gaat een heel netwerk open”, blaast Kollenburg.
“We zagen de Raio al snel als aanvulling van ons productgamma. Qua innovatie en design past het bij ons”, zegt Raphaël Ceuppens, Sales & Marketing Director van Vasco. “Voorlopig beschouwen we de Raio als een pioniersproject voor de Belgische en Nederlandse markt, maar we zagen vorige week op een grote beurs in Duitsland dat er ook veel interesse was vanuit landen buiten onze kernmarkt.” Intussen is Vasco opnieuw overgenomen door de Chinese gigant Midea en zal de verwarmingsafdeling terechtkomen onder de afdeling MBT, Midea Building Technologies.
Straf voor EPB
“Vergelijk het gevoel van de Raio met de stralingswarmte van de zon, die je voelt wanneer je op een koel terras zit”, vult Ismaël Ben-Al-Lal aan. “Al loopt de wetgeving vaak nog achter. Op veel domeinen wordt dit product nog beschouwd als een elektrisch vuurtje, wat nadelig is voor je EPB. Bij nieuwbouw word je er dus nog voor afgestraft. Terwijl het voor projectontwikkelaars eigenlijk veel potentieel heeft.”
“Het past in de trend van smart indoor climate”, vult Ceuppens aan. “Je anticipeert op de momenten waarop je energie gaat gebruiken. Douche je om 7 uur, dan plan je dat het toestel een kwartier vroeger aanslaat. Het slimme systeem meet dan hoe lang je lichaam warmte nodig heeft. Nu stroom teruggeven aan het net steeds minder opbrengt, is het ook interessant voor mensen met zonnepanelen.”
“Wij zitten op minder dan tien minuten aan een oppervlaktetemperatuur van 130 graden”, legt Kollenburg uit. “Bij de concullega’s is dat maar 90 graden na 20 minuten. En wij verbruiken veel minder. Intussen bouwen mensen steeds kleiner, dus in de badkamers is het vaak nog zoeken naar een plaats voor de radiator. Onze focus ligt dus op badkamers, maar we verwarmen vandaag net zo goed refters, winkels of de kantoren van Center Parcs.”
Kollenburg blijft aan boord als Product Sales Manager. Zijn droom? “Dit product in heel Europa geïnstalleerd zien worden. En dat vanuit Limburg. Want mijn ouders zijn vanuit Nederland neergestreken in Bree toen ik tien was, maar ik voel me hier echt thuis.”