vanlingen bedrijfsgebouw

Vanlingen vreest strop rond de nek bij nieuwbouw

Autorecycling Carlo Vanlingen, vandaag nog gevestigd aan de Grote Baan in Houthalen-Helchteren, heeft een aanvraag ingediend voor de bouw van een nieuw bedrijf op industrieterrein Genk-Noord. In de plannen is onder meer de stockage van 1.100 autowrakken voorzien. Toch vreest Carlo Vanlingen dat zijn project niet zal kunnen gerealiseerd worden. "En dan is het gedaan met deze onderneming", vertelt hij.

Carlo Vanlingen houdt zich vooral bezig met het demonteren en uitzuiveren van wagens om ze daarna te recycleren. Omdat zijn huidige locatie in Houthalen-Helchteren moet plaats maken voor de aanleg van de Noord-Zuidverbinding, heeft hij gezocht naar een nieuwe vestigingsplaats. Aan de Regenbooglaan, op het industrieterrein van Genk-Noord, werd inmiddels een perceel aangekocht. De plannen om daar een modern bedrijfsgebouw te realiseren, zijn klaar en ingediend. Vanlingen heeft daarbij rekening gehouden met de veiligheids- en milieuvereisten die gelden in zijn sector. Zo zal de stalplaats voor 1.100 autowrakken worden aangelegd op een vloeistofdichte betonvloer. Er is ook een aparte werkplaats voor het ontmantelen van elektrische wagens. Het gebouw zal tevens worden uitgerust met kantoren, vergaderruimtes en een magazijn voor de stockage van onderdelen.

Toch is Carlo Vanlingen niet gerust in de toekenning van de vergunning. “Ik heb de grond aan de Regenbooglaan bijna vier jaar geleden gekocht”, zegt hij. “Aanvankelijk was er geen enkel probleem. Maar dan volgden de ministerwissels elkaar op en werd ik geconfronteerd met onnoemelijk veel belachelijke hindernissen. Dus neen, ik ben geenszins zeker dat ik van start kan gaan. Ik weet wel dat ze dan de strop rond mijn nek aantrekken.”

Vanlingen ziet de toekomst dan ook somber in voor zijn bedrijf. “We worden soms scheef bekeken omdat we actief zijn in de sector van autowrakken. Maar wat wij doen, is net zorgen voor het leefmilieu door te recycleren. Als het nu niet lukt, vrees ik dat we op 23 maart de deuren aan de Grote Baan moeten sluiten en dat er dan een einde komt aan mijn onderneming”, besluit hij.