Auto(wrak)handelaar Carlo Vanlingen en afbraakzaak Dominique De Coster uit Houthalen-Helchteren zijn boos. In 2014 tekenden ze een akkoord met de overheid, waarbij ze een compensatie van 15 miljoen euro (Vanlingen) en 25 miljoen euro (De Coster) krijgen in ruil voor hun onteigening.
Die onteigening is nodig om de Noord-Zuidverbinding aan te leggen. Maar zoals algemeen geweten, laat de realisatie van die verkeersader op zich wachten door allerlei juridische bezwaren van enkele natuurjongens. De bedrijven willen echter vooruit. Zo vreest Vanlingen dat hij niet zal kunnen verhuizen vooraleer zijn milieuvergunning vervalt in 2023, en hij dus op de huidige locatie de deuren zal moeten sluiten vooraleer hij een nieuwe stek heeft gevonden. Zijn advocaat dreigt intussen met juridische stappen.
Dominique De Coster wil op zijn beurt zo snel mogelijk verhuizen omdat hij uitbreidingsplannen heeft en daarvoor 20 extra mensen in dienst wil nemen, wat op de huidige stek onmogelijk is.
Minister Ben Weyts (N-VA) laat weten dat hij eerst de onteigeningsdossiers nog eens grondig wil bestuderen, “want het gaat om heel veel geld”.