MichelVanderstraeten

Vanderstraeten blijft speuren naar overnames

Michel Vanderstraeten, derde generatie van het succesvolle bouwbedrijf uit Lummen, is vast van plan om nieuwe overnames te realiseren. “We hebben de afgelopen jaren zeker 8 of 9 concrete dossiers bekeken, maar het is niet evident om uiteindelijk tot een deal te komen. De juiste waardebepaling maken en de wortels van het DNA bij interessante targets correct inschatten: dat is wat het erg moeilijk maakt.”

Vanderstraeten is zelf gegroeid nadat de tweede en derde generatie telkens hun voorgangers hebben uitgekocht. “Toen mijn vader destijds het roer van het familiebedrijf overnam, heeft hij een deal gesloten met zijn zus. En ook toen ik zelf de touwtjes in handen heb genomen, is er zonder problemen een regeling getroffen met mijn zussen, die tot dan passieve aandeelhouders waren en dus geen operationele rol in het bedrijf hadden. De onderneming is dus steeds binnen het gezin gebleven en nooit uitgewaaierd over de rest van de familie of externe partijen. Dat vergemakkelijkt uiteraard de overdracht.”

Het valt Michel Vanderstraeten op dat een overname vaak volgt na een emotionele gebeurtenis. “Ik merk dat de eerste stappen werden gezet na het overlijden van iemand van de vorige generaties”, zegt hij. “Je begint dan te beseffen dat alles best wordt geregeld vooraleer de jongste generatie verplicht aan het roer moet komen. Een emotionele déclic, zeg maar. Best kan je al bij de aanvang van het proces externe begeleiding inschakelen. De familiale band is te hecht om het risico te lopen dat er te veel of te weinig wordt betaald, of dat er ruzie uit voortvloeit. Een extern adviseur kan het dossier objectiveren en ook de juiste juridische omkadering aanbrengen.”

Vanderstraeten heeft zelf ervaring met externe overnames. In onze groei-ambitie zijn we permanent op zoek naar bedrijven die complementair zijn qua specialisaties of geografische aanwezigheid. Zo hebben we al enige tijd geleden (in 2005 en 2007) de bedrijven Peremans in Halle en Zeeuws in Zelem aan onze groep toegevoegd. Een positieve ervaring, die ons ook aanmoedigt om in de toekomst zowel organisch als via nieuwe overnames te groeien. Maar evident is het niet. Dat heeft volgens onze ervaring vooral te maken met 2 factoren. Zo is de waardepaling van een bouwbedrijf erg afhankelijk van het orderboek op dat moment. Er is weinig recurrent in de projectenmarkt. Daarom kan de situatie er helemaal anders uitzien als je na alle administratieve procedures, uiteindelijk tot een overeenkomst komt. Een tweede variabele is het DNA van je overname-target in te schatten. Je kunt door een aantal oppervlakkige contacten moeilijk doorgronden hoe de werknemers tegenover een overname staan. En passen hun waarden en normen bij de filosofie die je zelf hanteert? Dat juist inschatten is nochtans cruciaal om te weten of de mayonaise zal pakken.”

Intussen blijft Michel Vanderstraeten wel zoeken naar nieuwe opportuniteiten. “De afgelopen jaren hebben we zeker 8 of 9 dossiers grondig onderzocht, maar telkens konden we om één of andere reden niet doorgaan tot de finish. Maar we geven niet op. We zoeken liever wat langer naar de juiste match dan overhaast beslissingen te nemen waar we later misschien spijt van krijgen.”


Heb je zelf plannen om je bedrijf te verkopen of een overname te realiseren? Het Vlaams Agentschap Ondernemen en Innoveren (VLAIO) staat je graag bij met raad en daad! Volg zeker ook de activiteiten in het kader van de Week van de Bedrijfsoverdracht, die georganiseerd wordt van 16 tot 20 november 2020.