De groep Horeca Van Zon, met distributiecentrum in Hamont-Achel en inkoopcentra in Beringen en Kampenhout, zoekt nog een stek voor een derde inkoopcentrum. “Wellicht ergens in de regio Antwerpen,” zegt gedelegeerd bestuurder Marion Van Zon. “En vergelijkbaar met ons inkoopcentrum in Beringen.”
In 2010 vernieuwde de horecaleverancier zijn inkoopcentrum in Beringen. Daar was toen een investering van 4,5 miljoen euro mee gemoeid, goed voor 25 extra banen. “We zien dat onze klanten – professionals uit de horeca – nu van net voor Antwerpen en Leuven tot hier afzakken om hun inkopen te doen. De formule slaat alvast goed aan. We merken dat de cash & carry sneller groeit dan de distributie (rechtstreeks levering tot bij de horecaklanten). Daarom kijken we uit naar een derde stek in Vlaanderen,” zegt Van Zon.
De ambities om verder te groeien blijven dus aanwezig. In 2012 haalde het bedrijf een omzet van 58 miljoen met 100 medewerkers. Vorig jaar was dat ruim 60 miljoen met 135 medewerkers. Toch opmerkelijk. Op de eerste plaats moet de grootleverancier opboksen tegen internationale ketens zoals Hanos, Metro en Deli XL (Langens in Opglabbeek). Van de andere kant heeft de horeca het moeilijk om het hoofd boven water te houden. Het is en blijft een erg faillissementsgevoelige sector.
Wat is dan het geheim van Van Zon? “De prijs die de klanten krijgen en de familiale sfeer van ons eigen bedrijf spelen een belangrijke rol,” aldus Marion Van Zon. “De klanten voelen zich nauw betrokken bij ons en dat loont.”
Met Marion Van Zon (34) staat nu de derde generatie aan roer van het 50-jarige familiebedrijf. Grootvader Gerard (‘Gradje’) Van Zon begon na zijn ‘carrière’ als botersmokkelaar met de verkoop van frikandellen en vleeskroketten die hij in Nederland aankocht. Later stapten ook Marions ouders Pierre en Lizet in het bedrijf. De markt werd snel verbreed van frituurproducten tot horecabenodigdheden, food en non-food.