In de zomer van 2021 kondigde Bas van de Kreeke aan zijn schouders te zetten onder Soltech, een R&D-bedrijf uit Tienen dat in de problemen kwam omdat het de stap naar concurrentiële productie niet kon zetten. Van de Kreeke overtuigde 5 investeerders om mee te stappen in een parcours om van alles een zonnepaneel te maken: daken van wagens, muurbekleding, fietspaden,… noem maar op. En dat alles gebeurt vanuit een volledig geautomatiseerde, energieneutrale fabriek op Thor Park in Genk. Het duurde dus drie jaar om zowel het productieproces áls de machines op maat te ontwikkelen.
“Eindelijk kunnen we stellen dat alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen”, vertelt Stefan Dewallef, al meer dan 30 jaar R&D-manager van Soltech, en nu dus ook aan boord van de nieuwe constellatie. “De machines staan op punt, het volledige proces is van A tot Z gedigitaliseerd en we hebben de juiste mensen op de juiste plaats. Drie jaar na datum kunnen we stellen dat de cirkel rond is.”
Soltech in die periode hard en ging van 7 naar 35 medewerkers. “Bij ons is het omgekeerde wereld. Vorig jaar ging 30% van onze producten naar Azië. Dit jaar doen we het hetzelfde in Amerika. En de projecten worden steeds groter”, aldus ondernemer Bas van de Kreeke.
En de ambities zijn torenhoog. Zeker nu het gamma werd verbreed na de overname van Glassiled, waar leds geïntegreerd worden in bouwmodules. “Dat kan zowel in transparant vensterglas als in niet-transparante bouwelementen”, vertelt Wim Hoste, COO. “Het integreren van leds lijkt blijkbaar heel erg op het integreren van zonnecellen. Dus de kennis was voorhanden. Daarnaast kan het productieproces deels over dezelfde productielijn.”
Soltech nam bovendien in maart het failliete Issol over. “We hebben nu twee businessunits die een heel andere aanpak en doelgroep vragen. Issol zal ons huismerk worden voor alles wat met geïntegreerde PV te maken heeft, terwijl Glassiled hetzelfde is voor geïntegreerde led-oplossingen.”
En nu?
“En nu gaan we knallen!”, aldus Bas. “Onze mensen kunnen zich beginnen te concentreren op business development en onze producten lopen vlot van de band. Nu is het tijd om nog meer onder de kerktoren uit te komen en de wereld te laten weten de Soltech er helemaal klaar voor is.”