Na meer dan 5 uur onderhandelen hebben de vakbonden van Ford Genk de onderhandelingen met de Europese Ford-directie verlaten zonder compromis. Het voorstel van het bedrijf om in ruil voor het vrijgeven van de voertuigen een tijdelijke loonsverhoging van 25 procent te bieden, wordt met een onvoldoende afgewezen.
Op een informeel overleg dat de hele woensdagnamiddag heeft geduurd, werden de voorwaarden besproken om de productie bij de Genkse autobouwer te hervatten op 19 december. De vakbonden vroegen boter bij de vis, zeker omdat vanuit de Ford-zijde werd gevraagd om de geproduceerde voertuigen en enkele cruciale onderdelen vrij te geven. “Na deze marathonvergadering zijn we uiteindelijk opgestapt omdat het aanbod veel te mager was”, zegt hoofdafgevaardigde van het ACV, Eddie Martens. “Ford eiste dat we alle afgewerkte voertuigen van de types B-Max en Transit vrijgeven en het aantal andere voertuigen op de parking beperken tot maximaal 1500. Daarenboven moesten ook de onderdelen voor andere Ford-fabrieken afgestaan worden. In ruil werd na lang aandringen een voorstel geformuleerd waarbij de werknemers een toeslag van 25 procent zouden krijgen op hun bruto uurloon voor de eerstvolgende 40 shiften. Een aanbod waar we ons absoluut niet in kunnen vinden.”
Dat zegt ook Gert Steegmans van het ACLVB: “Eerst uren wauwelen en dan in de laatste 10 minuten een zwak voorstel formuleren… Dat is totaal ondermaats. Wij zijn dus opgestapt en wachten nu een beter voorstel af.” Daarmee komt de hervatting van de productie opnieuw in het gedrang.