Umani Group is gestart in 2019, toen de collega’s Joël Stockmans, Sarah Porco en Raf De Strooper beslisten om hun geluk elders te beproeven en een eigen onderneming uit de grond te stampen. Daarbij kregen ze de steun van investeerders Raymond Cretskens (Groep Cretskens) en Jan Maurissen (Van Havermaet). Ondanks de uitdagingen die corona en andere crisissen met zich mee hebben gebracht, heeft Umani Group de wittebroodsjaren keurig overleefd.
“Meer zelfs, dat het zo’n vaart zou lopen hadden we nooit durven dromen”, stelt Stockmans in een korte terugblik. “Het overwinnen van de grote uitdagingen in deze beginjaren heeft ons sterker gemaakt. De wendbaarheid en veerkracht van onze medewerkers werd stevig op de proef gesteld, maar heeft de degelijkheid meer dan bewezen. Daarnaast is de keuze voor de differentiatie van ons aanbod, met zowel dienstencheques, uitzendarbeid, projectsourcing en andere hr-diensten, een uitstekende ingeving gebleken. Dat kan ook worden gezegd van onze multibrand-benadering, met merken als Flexer, Blink, Runtime en Umani Agency. Tot slot zijn we overtuigd dat we een verschil hebben gemaakt door het juiste evenwicht te vinden tussen de efficiëntie van digitalisering enerzijds én de warme, persoonlijke, informele band met onze medewerkers, kandidaten en klanten, anderzijds. Die factoren zijn de pijlers van de positieve balans die we op onze vijfde verjaardag mogen opmaken.”
De organische groei werd versterkt door een aantal overnames, zoals de dienstencheque-afdeling van ASAP, de Runtime Group en recent nog het Nederlandse Wassen+Partners. Daarmee klokt Umani Group af op een geconsolideerde omzet van bijna 75 miljoen, 80 eigen medewerkers, 1.500 huishoudhulpen, een 1.000-tal uitzendkrachten per week en ongeveer evenveel profielen die vast en freelance worden ingezet voor projecten. “Een stevige basis om de volgende fase van ons groeiproces op te bouwen”, vindt de CEO. “We kijken in ieder geval heel positief en boordevol vertrouwen naar de toekomst. We durven de lat hoog leggen. Op korte termijn moet de kaap van 100 miljoen bereikt zijn, en dit door zowel organische groei als nieuwe acquisities in binnen- en buitenland. Daartoe worden alle opportuniteiten onderzocht.”
Een belangrijk aandachtspunt voor Umani Group is de rendabiliteit op peil te houden. “We zijn in belangrijke mate afhankelijk van de conjunctuur, die momenteel niet zo gunstig is”, weet Stockmans. “Wij voelen als eerste als er een dipje aan de gang is. Neem daarbij de aanhoudende schaarste op de arbeidsmarkt, en je weet meteen dat we erg alert moeten blijven om onze positie te versterken. Dat tempert echter onze groei-ambities niet. We willen resoluut uitgroeien tot dé referentie als hr-partner, zowel in binnen- als buitenland. En bovendien is het een expliciet doel om bekend te staan als een aantrekkelijke werkgever.”
Umani Group wil daarbij de innovatie niet uit het oog verliezen. “Elke vorm van digitalisering en efficiëntie-verhoging zullen we doorvoeren, zolang ze onze medewerkers faciliteren in hun takenpakket”, legt de CEO uit. “Daarnaast moeten we inspelen op nieuwe trends, zoals de uitbreiding van de flexi-jobs, economische migratie, artificiële intelligentie, enzovoort. Uitdagingen liggen er ook de komende 5 jaar met hopen op de plank. Maar dat schrikt ons niet af, integendeel. We zijn vastberaden om ons kunststukje met het hele team minstens te herhalen.”