Marc-Vangeel-300×200-1

Uitgeversgroep Concentra weer op koers

De groep Concentra, onder meer bekend als uitgever van Het Belang van Limburg en deze website Made in Limburg, heeft vorig jaar 3,1 miljoen euro nettowinst geboekt. Over 2009 werd nog een verlies van 18,1 miljoen geleden, vooral te wijten aan de stopzetting van de drukkerij-activiteiten van Concentra Grafic. De groep Concentra zit daarmee opnieuw op koers. De omzet van de groep kwam vorig jaar uit op 210,8 miljoen euro, waarvan 194,4 miljoen uit de media-activiteiten. Dat laatste is een groei van 9,4%.

De vlaggenschepen van de groep – de kranten Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen – kenden een sterk jaar, vooral dankzij de regionale en jobadvertenties, en de gunstige papierprijzen. De verkoop van de twee kranten bleef nagenoeg stabiel. De gratis krant Metro kende zelfs het beste jaar uit zijn tienjarige geschiedenis. De regionale televisies hadden het moeilijker, maar alle andere media-activiteiten deden het beter dan het jaar voordien.

Er is vorig jaar voor 8 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe media-initiatieven. Het bedrijfsresultaat van de groep (EBIT) verbeterde met 8,6 miljoen euro tot 6,5 miljoen euro.

Marc Vangeel, ceo van Concentra.
Onderaan de streep bleef er vorig jaar een nettowinst van 3,1 miljoen euro.

Ceo Marc Vangeel is tevreden over de resultaten van vorig jaar. Voor het lopende jaar blijft hij niettemin erg voorzichtig. “Als er zich geen onvoorziene gebeurtenissen voordoen, moeten we ook dit jaar kunnen groeien in omzet en winst.”